Nie oznacza to wysokich cen. Rozsądną propozycją może być np. blokada układu hamulcowego, która po uaktywnieniu sprawia, że po jednorazowym zahamowaniu koła pozostają zablokowane. Może być to np. układ BBS sterowany mechanicznie (zamknięcie kluczykiem) lub jego nowsza, sterowane elektronicznie wersja. Ciekawą propozycją są immobilisery wykorzystujące moduły rozproszone. Cena wraz z montażem nie przekroczy 400 zł. Warto zwrócić uwagę na zabezpieczenia mające specjalny certfikat (tzw. zabezpieczenia specjalne), których posiadanie uprawnia do uzyskania w PZU dodatkowej zniżki na autocasco do 46 proc. Czy ma sens montowanie mechanicznych blokad kierownicy i lewarka zmiany biegów? Czy stanowią one skuteczne zabezpieczenie samochodu przed kradzieżą?Jeżeli blokada kierownicy lub lewarka zmiany biegów podnosi komfort psychiczny użytkownika, to z pewnością warto. Zabezpieczenie typu "laska" z powodu ciężkiej konstrukcji może stanowić groźną broń, jednak należy sobie uświadomić, że ich skuteczność w zabezpieczeniu auta przed kradzieżą jest znikoma lub żadna.Na czym polegają tzw. moduły rozproszone stosowane w systemach antykradzieżowych? Podobno złodziej nie jest w stanie odjechać autem wyposażonym w taki moduł?Działanie zabezpieczeń zawierających moduły rozproszone polega na wykorzystaniu oryginalnej instalacji elektrycznej samochodu jako nośnika informacji - zamiast tradycyjnych przewodów prowadzących np. od migającej diody do przekaźnika. Poszczególnych elementów nie łączy widoczna instalacja ułatwiająca rozpoznanie i neutralizację systemu. Jak dotąd niewielu producentów zabezpieczeń wdrożyło tak zaawansowane technologie. W Polsce tylko jeden system uzyskał naszą rekomendację.Interesuje mnie, czy w dzień i w nocy przy normalnej widoczności można używać przednich świateł przeciwmgielnych? Otóż gdy jechałem w nocy z włączonymi światłami przeciwmgielnymi, zatrzymała mnie policja pod pretekstem oślepiania innych uczestników ruchu i dostałem mandat. Czy słusznie?Podczas normalnej przejrzystości powietrza używanie przednich świateł przeciwmgielnych jest dopuszczone tylko od zmierzchu do świtu na drodze krętej oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi. Wynika z tego, że policjant miał rację - jeżeli podróżował Pan z włączonymi światłami przeciwmgielnymi po drodze nieoznaczonej jako kręta lub nie była to noc. Światła przednie przeciwmgielne można i należy włączać w warunkach ograniczonej przejrzystości powietrza niezależnie od pory dnia i rodzaju drogi. W ciągu dnia można je stosować razem ze światłami mijania albo bez nich. Przednie światła przeciwmgielne, w przeciwieństwie do tylnych, nie są obowiązkowym elementem wyposażenia samochodu.Mam Chevroleta Geo Prizm (amerykańska wersja Toyoty Corolli) z automatyczną skrzynią biegów i silnikiem 1.6 (wtrysk benzyny). Zamontowałem w nim instalację gazową. W zakładzie powiedziano, że "może trzeba będzie zamontować komputer, ale przy odbiorze mechanik poinformował mnie, że jednak udało się "oszukać" silnik i nie założono komputera. Wyszło taniej. Występuje jednak problem: na benzynie podczas pracy na wolnych obrotach samochód lekko pełznie do przodu (automat), a na gazie dusi się, czasem gaśnie. Czy to problem źle ustawionych wolnych obrotów czy właśnie braku komputera?Z dużą pewnością można stwierdzić, że w Pańskim aucie zainstalowano niewłaściwie dobraną instalację LPG. Urządzenie "bez komputera" ma na stałe ustawioną dawkę paliwa doprowadzaną do silnika na wolnych obrotach, a możliwości regulacji są bardzo ograniczone. Instalacja elektroniczna dostosowuje dopływ paliwa do różnych warunków, np. w zależności od obciążenia silnika. Ponadto auto z niekompletną lub niewłaściwie dobraną instalacją gazową emituje więcej substancji toksycznych na gazie niż na benzynie. Istnieje ryzyko uszkodzenia katalizatora, a nawet jednostki centralnej silnika.
Gorąca linia
Czy w "garbusie", który nie ma rozbudowanej "elektroniki", można zamontować skuteczny immobiliser elektroniczny? Jak dobrze i tanio zabezpieczyć przed kradzieżą takie auto?Zastosowanie w jakimkolwiek aucie tradycyjnego systemu (poszczególne urządzenia połączone przewodami elektrycznymi) jest dziś bardzo mało skuteczne. Jednak postęp w elektronice, technologie rozproszone oraz ich zintegrowanie z nowymi zabezpieczeniami mechanicznymi umożliwiły skonstruowanie zabezpieczeń bliskich doskonałości.