Martwi mnie tylko jeden dokument - zaświadczenie o opłaceniu akcyzy od ewidentnie zaniżonej kwoty (150 euro przy aucie wartym ponad 20 tys. zł). Czy jako nabywca mogę kiedyś zostać wezwany do dopłacenia brakującej sumy? Czytelnikz WarszawyJako nabywca zarejestrowanego już w Polsce samochodu nie musi się Pan obawiać konsekwencji opłacenia zbyt niskiej akcyzy przez poprzedniego właściciela. Zaniżenie wartości w deklaracji ak-cyzowej jest przestępstwem karno-skarbowym, za które przez 5 lat od dokonania czynu może być ścigana osoba, którazłożyła nieprawdziwe oś-wiadczenie przy sprowadzaniu auta.PSCo znaczy kontrolka?Jakie usterki sygnalizuje zapalenie się żółtej kontrolki elektroniki silnika? Co należy zrobić, jeśli się świeci?Jestem użytkownikiem Opla Vectry 1.6 16V z 1998 roku z instalacją LPG. Ostatnio po przełączeniu na gaz regularnie zapala się żółta kontrolka z symbolem silnika. Auto jeździ zupełnie normalnie, nie widać żadnych oznak awarii. Co oznacza zapalenie się tej lampki?Rafał z LublinaNowoczesne samochody wyposażone są w układy sterowania silnikiem z system diagnostyki pokładowej On-Board-Diagnose, w skrócie OBD. Na rynku Unii Europejskiej wprowadzono przed skrótem OBD literę E podkreślającą, że chodzi o europejski system diagnostyki pokładowej EOBD, który precyzyjnie określa monitorowanie komponentów i systemów mających wpływ na emisję szkodliwych składników spalin. Normą objęty jest również sposób wysterowania znormalizowanej lampki kontrolnej Malfunktion Indi-cator Light, w skrócie MIL, informującej kierowcę oraz służby kontrolujące o niesprawności układu sterowania silnikiem. Ponieważ wysterowanie znormalizowanej lampki ostrzegawczej MIL zmusza kierowcę do podjęcia natychmiastowych działań w celu wyeliminowania usterki, jej włączenie w sposób ciągły następuje dopiero po kilkakrotnym wychwyceniu tej samej usterki. W przypadku Opla Astry II z 1998 roku układ wtryskowo-zapłonowy nie ma znormalizowanego systemu diagnostyki pokładowej EOBD, ale wyposażony został również w lampkę kontrolną MIL sygnalizującą świeceniem w sposób ciągły przy pracującym silniku błąd w układzie sterowania silnika.Jeżeli lampka kontrolnaświeci, użytkownik auta powinien niezwłocznie zgłosić się do serwisu samochodowego wyposażonego w specjalizowany tester usterek. Zapisany kod usterki w pamięci sterownika po odczytaniu w serwisie umożliwia diagnoście szybkie określenie przyczyny włączenia lampki kontrolnej. Potem można usunąć usterkę. Jacek Pochopień Doradca techniczny z firmy BoschCztery zamiast jednej?Mam Opla Astrę 1.6 16V z 2000 roku. Ostatnio rano, po uruchomieniu silnik zaczął nierówno pracować. W warsztacie zdiagnozowano awarię cewki zapłonowej. Rachunek był pokaźny. Mechanik uzasadnił go tym, że wymieniono wszystkie 4 cewki, bo występują w komplecie. Czy nie da się tego zrobić taniej, np. przerobić układ tak, żeby wystarczała mu jedna cewka, tak jak w poprzednim modelu? Czy awaria jednego elementu musi wiązać się z wymianą 3 pozostałych? Artur z KielcW Pańskim aucie cewki zapłonowe (po jednej dla każdego cylindra) umieszczono w specjalnym module. Jest on montowany bezpośrdnio na świecach zapłonowych. Dzięki temu nie ma potrzeby stosowania przewodów wysokiego napięcia, które stanowią słaby punkt wielu innych konstrukcji. Niestety, w warunkach warsztatowych moduł zapłonowy jest nierozbieralny, w związku z tym, w razie jakiejkolwiek awarii wymienia się go w całości. Zmiana polegająca na zastosowaniu jednej cewki dla wszystkich 4 świec wymagałaby przerobienia całego sterowania silnikiem - potrzebna byłaby nowa instalacja elektryczna, nowy komputer wtrysku i mnóstwo innych podzespołów. Ze względu na olbrzymi nakład potrzebnych na to sił i środków tego typu zmiana nie ma żadnego uzasadnienia ekonomicznego. Znacznie taniej będzie mimo wszystko wymienić w razie awarii kolejny kompletny moduł zapłonowy.PSKontrola amortyzatorówW czasie przeglądu mechanik, "bujając" auto, stwierdził, że amortyzatory są zużyte i wymagają wymiany. Z kolei diagnosta ze stacji kontroli po oględzinach auta uznał, że ten typ amortyzatorów ma miękką charakterystykę, a ponieważ żaden z elementów nie ma wycieków, to można nadal na nich jeździć. Jak sprawdzić amortyzatory, żeby wyeliminować "widzimisię" mechaników?Marek ZielińskiNajpewniejszym sposobem jest wizyta w specjalistycznym warsztacie wyposażonym w stanowisko do badania amortyzatorów (tzw. szoktester). Dobre, skomputeryzowane urządzenia mają w swojej pamięci zapisane charakterystyki pracy zawieszenia konkretnych modeli samochodów. Przed badaniem mechanik musi wprowadzić dane samochodu. Na tej podstawie urządzenie określi, czy skuteczność amortyzatorów mieści się w normach przewidzianych przez producenta, czy też trzeba je wymienić. Ocena ta jest całkowicie obiektywna.PSFiltrowanie chłodziwaCzy to prawda, że urządzenia używane w warsztatach do obsługi klimatyzacji wcale nie wymieniają chłodziwa, a tylko je filtrują? Czy taki zabieg jest bezpieczny dla klimatyzacji? kalium (mail)Zautomatyzowane urządzenia do obsługi klimatyzacji rzeczywiście filtrują czynnik chłodniczy, nie jest to jednak ich jedyne zadanie. Używane chłodziwo jest mieszane z nowym czynnikiem oraz z nowym olejem smarującym elementy układu. Urządzenie sprawdza szczelność instalacji. Producenci samochodowych klimatyzacji uznają stosowanie tego typu urządzeń za całkowicie bezpieczne i zezwalają na ich stosowanie. PSTłumik zamiast katalizatoraKupiłem używany, 3-letni samochód, który zgodnie z dokumentami powinien mieć katalizator. Po kilku miesiącach eksploatacji okazało się, że wcale go nie ma, natomiast w jego miejsce wspawano dodatkowy tłumik. Czy taka zmiana może grozić konsekwencjami np. w trakcie przeglądu? Czy tłumik zamiast katalizatora nie zaszkodzi silnikowi?Jacek AndrzejewskiSamochód z wymontowanym katalizatorem nie spełnia prawdopodobnie obowiązujących norm emisyjnych, więc nie przejdzie kolejnego obowiązkowego badania technicznego. Diagnosta może zauważyć przeróbkę już na pierwszy rzut oka - wystarczy spojrzećod spodu na układ wydechowy. Radzę więc ponownie zamontować katalizator. Nie-koniecznie musi być to drogi element oryginalny. Do większości aut da się dobrać równie skuteczne katalizatory uniwersalne, kosztujące zazwyczaj kilkaset złotych - ułamek ceny oryginalnego podzespołu.Nawet jeżeli auto nie jest wyposażone w układ z dwoma sondami lambda (przed i za katalizatorem), to montaż tłumika w miejsce reaktora może spowodować niespodziewane problemy z silnikiem, choć nie zawsze tak jest.PS
Gorąca linia
Kto będzie winny?Mogę okazyjnie kupić używany samochód. Stan techniczny jest bardzo dobry, dokumentacja pełna, auto ma polską rejestrację.