Skontrolowano też stan filtrów, ciśnienie sprężania i... nic. Czy urządzenie diagnostyczne może się mylić?Urządzenie diagnostyczne właściwie nie może się pomylić, natomiast może pomylić się obsługujący je człowiek. Diagnostykę silnika, w którym nie stwierdzono błędów zapisanych w pamięci urządzenia sterującego, należy przeprowadzić bardzo szczegółowo, uwzględniając zmiany parametrów poszczególnych czujników i innych urządzeń podczas jazdy i w całym zakresie temperatur. Porównanie parametrów samochodu z danymi technicznymi producenta może być bardzo pomocne, interesujące są również wyniki analizy spalin. Jeżeli wszystkie parametry urządzeń elektronicznych zamontowanych w aucie są zgodne z danymi technicznymi producenta, to usterki należy szukać w "mechanice" pojazdu, np. w nieprawidłowej pracy wtryskiwaczy paliwa, nieszczelności kolektorów, złego ustawienia rozrządu. Usterki urządzeń sterujących w nowoczesnych autach zdarzają się rzadko, natomiast najczęściej uszkodzeniu ulega instalacja elektryczna.Czy jest prawdą, że można skasować kody błędów zgromadzone w komputerze silnika, odłączając akumulator na kilkadziesiąt minut? Czy w ogóle odłączanie akumulatora w aucie ze sterowaniem elektronicznym jest bezpieczne?Odłączanie akumulatora jest bezpieczne, należy tylko przestrzegać żelaznej zasady, że podczas odłączania akumulatora zapłon nie może być włączony. W starszych autach podtrzymanie pamięci błędów uzależnione było od napięcia akumulatora i w nich odłączenie prądu rzeczywiście powoduje wykasowanie kodów błędów (pod warunkiem usunięcia usterki). W autach nowszej gneracji kod błędu można skasować wyłącznie urządzeniem diagnostycznym w serwisie. Czy uszlachetniacze oleju napędowego sprzedawane w supermarketach mogą być szkodliwe dla aut z silnikiem Diesla?Wszelkie dodatki do paliw powinny mieć atest odpowiednich instytucji dopuszczających produkty do sprzedaży na podstawie przeprowadzonych badań. Należy zwrócić na to uwagę oraz zapoznać się z instrukcją ich stosowania. Z naszej praktyki wynika, że podstawowe znaczenie dla silnika ma czystość stosowanego paliwa, dlatego doradzam częste kontrole i wymianę filtrów paliwa zarówno w silnikach z zapłonem iskrowym, jak i samoczynnym - zamiast stosowania uszlachetniaczy.Rzeczywiście od początku roku obowiązuje nowa ustawa o warunkach sprzedaży konsumenckiej. Od pierwszego stycznia nabywcy towarów (dotyczy to sprzedaży konsumenckiej) nie są już chronieni rękojmią, natomiast samochody (oraz inne towary) objęte są 24-miesięczną tzw. odpowiedzialnością sprzedawcy za zgodność produktu z umową. Ustawa nakłada na sprzedawcę odpowiedzialność m.in. za obietnice składane w materiałach reklamowych oraz to, do czego zobowiązał się on w umowie. Jeżeli więc np. dane techniczne mówią, że samochód zużywa w danych warunkach 5 litrów paliwa, to nabywca ma prawo tego wymagać. Jednak zużycie paliwa, o którym informują producenci, podaje się według określonych norm, a badania przeprowadza się w warunkach laboratoryjnych. Wynik służy w znacznym stopniu jako wielkość porównawcza pomiędzy samochodami tej samej klasy i często bardzo odbiega od rzeczywistego zużycia. Jest ono uzależnione m.in. od warunków atmosferycznych, drogowych, stylu jazdy i np. zimą w mieście może znacząco wzrastać. Dane techniczne dotyczące zużycia paliwa nie mogą więc być wyłączną podstawą reklamacji. Natomiast jeżeli zawyżone, pana zdaniem, zużycie paliwa będzie się utrzymywać stale, ASO powinno zlokalizować i usunąć usterkę. Warto zwrócić uwagę też na inne parametry pracy silnika: zadymienie, zużycie oleju itp.(S. Zajec)
Gorąca linia
W moim Peugeocie 306 (wielopunktowy wtrysk benzyny) od kilku miesięcy silnik wpada w nietypowe wibracje, zwiększone jest też zużycie paliwa. W serwisie podłączono auto do komputera i stwierdzono, że jest sprawne.