Logo

Gorąca linia

Robert Rybicki
Robert Rybicki

Skontrolowano też stan filtrów, ciśnienie sprężania i... nic. Czy urządzenie diagnostyczne może się mylić?Urządzenie diagnostyczne właściwie nie może się pomylić, natomiast może pomylić się obsługujący je człowiek. Diagnostykę silnika, w którym nie stwierdzono błędów zapisanych w pamięci urządzenia sterującego, należy przeprowadzić bardzo szczegółowo, uwzględniając zmiany parametrów poszczególnych czujników i innych urządzeń podczas jazdy i w całym zakresie temperatur. Porównanie parametrów samochodu z danymi technicznymi producenta może być bardzo pomocne, interesujące są również wyniki analizy spalin. Jeżeli wszystkie parametry urządzeń elektronicznych zamontowanych w aucie są zgodne z danymi technicznymi producenta, to usterki należy szukać w "mechanice" pojazdu, np. w nieprawidłowej pracy wtryskiwaczy paliwa, nieszczelności kolektorów, złego ustawienia rozrządu. Usterki urządzeń sterujących w nowoczesnych autach zdarzają się rzadko, natomiast najczęściej uszkodzeniu ulega instalacja elektryczna.Czy jest prawdą, że można skasować kody błędów zgromadzone w komputerze silnika, odłączając akumulator na kilkadziesiąt minut? Czy w ogóle odłączanie akumulatora w aucie ze sterowaniem elektronicznym jest bezpieczne?Odłączanie akumulatora jest bezpieczne, należy tylko przestrzegać żelaznej zasady, że podczas odłączania akumulatora zapłon nie może być włączony. W starszych autach podtrzymanie pamięci błędów uzależnione było od napięcia akumulatora i w nich odłączenie prądu rzeczywiście powoduje wykasowanie kodów błędów (pod warunkiem usunięcia usterki). W autach nowszej gneracji kod błędu można skasować wyłącznie urządzeniem diagnostycznym w serwisie. Czy uszlachetniacze oleju napędowego sprzedawane w supermarketach mogą być szkodliwe dla aut z silnikiem Diesla?Wszelkie dodatki do paliw powinny mieć atest odpowiednich instytucji dopuszczających produkty do sprzedaży na podstawie przeprowadzonych badań. Należy zwrócić na to uwagę oraz zapoznać się z instrukcją ich stosowania. Z naszej praktyki wynika, że podstawowe znaczenie dla silnika ma czystość stosowanego paliwa, dlatego doradzam częste kontrole i wymianę filtrów paliwa zarówno w silnikach z zapłonem iskrowym, jak i samoczynnym - zamiast stosowania uszlachetniaczy.Rzeczywiście od początku roku obowiązuje nowa ustawa o warunkach sprzedaży konsumenckiej. Od pierwszego stycznia nabywcy towarów (dotyczy to sprzedaży konsumenckiej) nie są już chronieni rękojmią, natomiast samochody (oraz inne towary) objęte są 24-miesięczną tzw. odpowiedzialnością sprzedawcy za zgodność produktu z umową. Ustawa nakłada na sprzedawcę odpowiedzialność m.in. za obietnice składane w materiałach reklamowych oraz to, do czego zobowiązał się on w umowie. Jeżeli więc np. dane techniczne mówią, że samochód zużywa w danych warunkach 5 litrów paliwa, to nabywca ma prawo tego wymagać. Jednak zużycie paliwa, o którym informują producenci, podaje się według określonych norm, a badania przeprowadza się w warunkach laboratoryjnych. Wynik służy w znacznym stopniu jako wielkość porównawcza pomiędzy samochodami tej samej klasy i często bardzo odbiega od rzeczywistego zużycia. Jest ono uzależnione m.in. od warunków atmosferycznych, drogowych, stylu jazdy i np. zimą w mieście może znacząco wzrastać. Dane techniczne dotyczące zużycia paliwa nie mogą więc być wyłączną podstawą reklamacji. Natomiast jeżeli zawyżone, pana zdaniem, zużycie paliwa będzie się utrzymywać stale, ASO powinno zlokalizować i usunąć usterkę. Warto zwrócić uwagę też na inne parametry pracy silnika: zadymienie, zużycie oleju itp.(S. Zajec)

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: Eksploatacja Porady
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu