Istnieją wprawdzie środki do polerowania szkła, ale ich skuteczność jest ograniczona. Przy głębokich zarysowaniach pozostaje tylko wymiana szyby na nową. Najczęściej polerowanie szkła w miejscu, gdzie powstała rysa, jest powodem tworzenia się zniekształcenia optycznego. W strefie widzenia kierowcy jest to bardzo niebezpieczne i dyskwalifikuje szybę z dalszej eksploatacji. Przyczyn powstawania rys jest kilka. Pierwsza z nich to wycieraczki, zarówno ich nieodpowiednia jakość, jak i nieprawidłowa praca. Powinny one być wymieniane co roku, niezależnie od przebiegu auta. Guma, która stanowi główny element pióra, ulega starzeniu, stając się twardym materiałem. Decydując się na wymianę wycieraczek, najlepiej jest wybierać markowe, sprawdzone produkty. Należy również pamiętać o regularnym myciu szyb i systematycznie (najlepiej raz dziennie) czyścić same pióra wycieraczek. Drobinki piasku i kurzu, które dostały się pomiędzy pióro a szybę, są powodem rysowania ich. Równie łatwo uszkadza je niedokładnie usunięty lód, śnieg i szron. Szyby można zniszczyć również przez nieostrożne stosowanie plastikowych, ręcznych skrobaczek. Należy też wspomnieć o szczególnie poważnym uszkodzeniu powierzchni szyby w wyniku uderzenia kamieniem lub innym twardym materiałem. Są one właściwie nieusuwalne - uszkodzona szyba powinna być w tej sytuacji niezwłocznie wymieniona na nową.Czy można polewać szyby ciepłą wodą, aby pozbyć się lodu i szronu? Zdecydowanie odradzam polewanie zimnej szyby ciepłą wodą. Może ona pęknąć w wyniku szoku termicznego. Ponadto w niskich temperaturach woda dostaje się w mikropęknięcia szyby i zamarzając, powiększa je. W ostateczności może to doprowadzić do zniszczenia szyby. Najlepiej i najłatwiej usuwać lód i szron za pomocą odmrażacza w spreju.W moim aucie uszkodzeniu uległ przewód ogrzewania tylnej szyby. Czy można to samodzielnie naprawić?Wogrzewaniu szyby uszkodzeniu może ulec ścieżka grzejna, której nie można naprawić lub przewód grzejny. Niektóre serwisy mogą w ograniczonym stopniu naprawić uszkodzenia ogrzewania szyby. Zazwyczaj dotyczą one połączeń pomiędzy elementami grzejnymi szyby a przewodami zasilania. Jeżeli naprawę wykona wyspecjalizowany zakład, nie powinno być żadnych problemów. Odradzam samodzielne naprawy. W jaki sposób można rozpoznać, że akumulator jest już naładowany, jeżeli prostownik nie ma wskaźnika poziomu naładowania? Co się dzieje, jeżeli zbyt długo jest podłączony do prostownika? Czy to prawda, że akumulator ładowany w nieprawidłowy sposób może wybuchnąć? Czym kierować się podczas wyboru odpowiedniego prostownika?Ogólnie mówiąc, przeładowanie akumulatora skraca jego żywotność. Dysponując prostownikiem, który nie przerywa ładowania samoczynnie, można jednak łatwo stwierdzić, że akumulator jest już naładowany: bateria "gazuje" - wydziela gaz widoczny na powierzchni elektrolitu jako wydobywające się pęcherzyki powietrza. Do wybuchu można doprowadzić, zbliżając się do ładowanego akumulatora np. z papierosem - wydobywający się gaz ma właściwości silnie wybuchowe. Jeżeli chodzi o prostownik - instrukcja obsługi określa minimalną i maksymalną pojemność akumulatora, jaki można nim ładować. Jaka może być przyczyna dość poważnego drgania kierownicy w moim aucie (Opel Corsa 1.4, 1992 rok) podczas hamowania przy prędkości 40-60 km/h. Jest to niezależne od siły hamowania. 2 miesiące temu wymieniłem amortyzatory, drążki kierownicze, łożyska, przeguby i sworznie.Z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że w Pańskim aucie zwichrowane są tarcze hamulcowe. Należy je wymienić wraz z klockami. Przyczyną zwichrowania tarcz może być ich naturalne zużycie (łatwo ulegają odkształceniu, jeśli ich grubość jest już bardzo niska), nagły kontakt z wodą, gdy są bardzo rozgrzane, lub ciągłe przeciążenia - np. jeżeli hamulce tylne nie są wystarczająco skuteczne. Aby wyeliminować tę ostatnią ewentualność, trzeba przy okazji wymiany tarcz sprawdzić skuteczność hamulców tylnych w warsztacie wyposażonym w specjalne rolki. Tarcz hamulcowych i klocków nie trzeba wymieniać "w ciemno" - ich zużycie lub uszkodzenie dla fachowego mechanika jest widoczne niemal gołym okiem, można również zmierzyć je przy użyciu narzędzi.
Gorąca linia
W moim aucie wycieraczki porysowały szybę. Czy można te rysy usunąć?Trudno pozbyć się rys na szybie powstałych na skutek pracy wycieraczek.