Co to takiego? Jest to stanowisko podobne do tego, na jakim sprawdzane są hamulce podczas przeglądu rejestracyjnego auta. Hamownia jest bardziej rozbudowana, wyposażona w skomplikowaną aparaturę pomiarową oraz komputery. Podczas badania auto stoi w miejscu, koła kręcą się na rolkach. Na hamowni można symulować opór toczenia auta na drodze, opór powietrza, opór wznoszenia się drogi itp. Te parametry można zmieniać w trakcie badania. Możliwe jest również zaprogramowanie jazdy z różnymi przyspieszeniami. Wielką zaletą hamowni podwoziowej jest łatwy pomiar momentu obrotowego występującego na kołach samochodu. Następnie mając wielkość momentu, wylicza się moc silnika. Oczywiście nie trzeba tego robić "na piechotę", zrobi to odpowiednio zaprogramowany komputer. Zaletą hamowni jest również to, że bez potrzeby wymontowywania silnika dokonujemy pomiarów jego mocy w różnych warunkach i pod różnymi obciążeniami.- Jak odbywa się pomiar spalania i toksyczności spalin?- Toksyczność spalin bada się w czasie symulowanego cyklu jazdy odzwierciedlającego normalne warunki drogowe. W ciągu kilku minut auto przyspiesza, hamuje, zmieniane są biegi, znów hamuje itd. Natomiast wielkość spalania nie jest mierzona ilością zużytego paliwa, tylko wyliczana według dość skomplikowanego wzoru.- Czy takich badań nie można przeprowadzić w czasie zwykłej jazdy drogowej?- Można, ale nie będą one tak dokładne i powtarzalne, jak na hamowni. Na drodze występują zmienne warunki, np. wiatr może wiać silniej lub słabiej, droga może się wznosić, a kierowca mocniej lub słabiej naciskać na pedał gazu. Na hamowni podwoziowej warunki zawsze są takie same. Nie oznacza to, że próby drogowe są niepotrzebne, dokonuje się ich także, ale dotyczą one raczej eksploatacji samochodu, jego trwałości, a nie pomiarów.- Domyślam się, że hamownie podwoziowe potrzebne są przy pracach nad wersjami sportowymi samochodów. - Tak. Dzięki nim można bez wymontowywania silnika z samochodu zmierzyć jego parametry po dokonanych przeróbkach i modyfikacjach. Zmieniamy np. głowicę, wałek rozrządu, montujemy inny wydech, zakładamy inne filtry i natychmiast możemy sprawdzić, czy te zmiany dały większą moc, zmieniły charakterystykę silnika. Równie często hamownie podwoziowe wykorzystywane są przez profesjonalne firmy tuningowe.
Hamownia
- Panie doktorze, w katalogach, w prospektach możemy znaleźć dane techniczne samochodów, takie jak moc silnika, moment obrotowy, zużycie paliwa na 100 km, przyspieszenia itp. Jak one są obliczane?- Te parametry można obliczyć dzięki urządzeniu, które nazywa się hamownia podwoziowa.