W latach 1954-55 samochodami tymi jeździł Juan Manuel Fangio. Pierwszym W 196 był bolid z aerodynamiczną karoserią osłaniającą koła. Prezentowany egzemplarz, z typową dla wyścigówek z tego okresu odkrytą karoserią, pojawił się na torze 1 sierpnia 1954 roku w czasie GP Niemiec.Samochód miał rzędowy, ośmiocylindrowy silnik o pojemności 2496 ccm, który rozwijał moc 300 KM. Zaworami sterowały za pomocą krzywek dwa wałki rozrządu umieszczone nad głowicą. Zasilanie - bezpośredni wtrysk benzyny do cylindra poprzez instalację wtryskową Boscha. Samochód ważył 8935 kg i rozwijał atomową jak na swoje czasy prędkość 300 km/h.
Hobby
Mercedes-Benz W 196 R 1954 NiemcyOstatnia "prawdziwa" wyścigówka wyprodukowana w zakładch Mercedesa. Samochód został zaprojektowany przez zespół przedwojennych konstruktorów: dr Fritza Nallingera i Rudolfa Uhlenhauta.