Jeśli chcemy uzupełnić odpryski lakieru na karoserii auta w sposób dyskretny, musimy mieć idealnie dobrany lakier. Nie znajdziemy go wśród gotowych zaprawek oferowanych przez różne firmy w kilku-kilkunastu kolorach. Jednak lakiernicy zawsze sobie radzą w dobieraniu odpowiedniego lakieru do pomalowania poszczególnych elementów, dopasowując kolor we własnym zakresie lub korzystając ze specjalistycznych sklepów. Mogą oni, możemy i my - da się zamówić nawet małe ilości lakieru - 100, a nawet 25 ml. Skąd tyle barw?Odpowiedni kolor uzyskuje się, mieszając różne lakiery w odpowiednich proporcjach według receptury. Jeśli fachowiec zna kod lakieru, w katalogu znajduje recepturę, odważa precyzyjnie różne lakiery, miesza - i gotowe. Niestety już po 2-3 latach lakier zmienia nieznacznie barwę i wówczas dobrany z katalogu może nie pasować idealnie. Dlatego do sklepu warto przyjechać samochodem albo przynieść element - np. klapkę paliwa. Wzorem lakierników przed dobieraniem koloru warto karoserię lub element umyć i wypolerować - usuwając utlenioną warstwę, odsłonimy prawdziwy, żywy i błyszczący lakier.Jak malować? Lakier zaprawkowy zwykle sprzedawany jest bez utwardzacza, aby można go było długo przechowywać - nawet kilka lat. W takiej postaci nadaje się tylko do maskowania niewielkich powierzchni. Nie jest tak twardy i odporny na uszkodzenia, jak oryginalny, ale wystarczająco maskuje ubytek i chroni przed korozją.Przed malowaniem musimy (koniecznie!) usunąć rdzę np. papierem ściernym i dokładnie oczyścić uszkodzenie z brudu, tłuszczu, wosku itp. Malutkie odpryski malujemy pędzelkiem, większe powierzchnie - lepiej sprejem. Aby lakier stwardniał, trzeba malować, gdy jest ciepło (kilkanaście stopni Celsjusza), lub robić to w garażu. Zamiast jednej grubej warstwy lepiej nanieść kilka cienkich. Sprej na zamówienie Jeśli chcemy dobrać do naszego auta lakier w spreju, niekoniecznie musimy ograniczać się do kilkudziesięciu odcieni dostępnych w supermarkecie. Wiele mieszalni lakierów ma możliwość "zapakowania" przygotowanego na zamówienie lakieru w sprej. To wbrew pozorom bardzo proste. Dostawcy opakowań przygotowują spreje napełnione częściowo - gazem i rozpuszczalnikiem, a także wyposażone w kulkę do mieszania farby. Wystarczy za pomocą prostego urządzenia wtłoczyć do takiego opakowania lakier bazowy (czyli kolorowy). Przy okazji dowiemy się, ile substancji czynnej mieści się w spreju: do opakowania o pojemności 400 ml mieści się zaledwie ok. 100 ml lakieru bazowego! Przygotowany na zamówienie sprej tej wielkości kosztuje ok. 40-50 zł. Sprej nie rozleje się i można go używać po trochu przez kilka lat. Da się też taki lakier "wypuścić" na kawałek tektury i nanieść na karoserię pędzelkiem. Aby dysza nie zatkała się, wystarczy po każdym użyciu obrócić pojemnik pionowo w dół i nacisnąć na kilka sekund spust - wypuszczając tylko rozpuszczalnik, oczyścimy dyszę opakowania.
Idealnie dobrana zaprawka
Każdy producent samochodów stosuje od kilkunastu do kilkuset kolorów lakierów. Katalogi ich producentów zawierają w sumie od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy różnych barw stosowanych teraz lub w przeszłości w fabrycznych lakierniach.