Za pomocą specjalnego komputerowego oprogramowania oraz mikrofonów mierzyliśmy charakterystykę brzmienia fabrycznych zestawów audio. Ocenialiśmy również brzmienie i klasę zastosowanych głośników. Sprawdzilimy jakość wykończenia miejsc montażowych i prawidłowość lokalizacji poszczególnych głośników. Komfort obsługi jest bardzo ważnyPremiowaliśmy urządzenia dobrze zabezpieczone pod kątem kradzieży, przyjazne dla użytkownika i wyposażone w praktyczne sterowanie przy kierownicy. To bardzo ważne potencjalne zalety zestawów dopasowanych do auta w fabryce. Kto, jak nie właśnie producent auta, może idealnie wkomponować radio w deskę rozdzielczą? Każdy uniwersalny radioodtwarzacz ma tę wadę, że pasuje do wielu aut, częściej zatem pada łupem złodziei, bo łatwo go sprzedać. A wiadomo przecież, że kody zabezpieczające to żadna przeszkoda dla złodzieja, a i brak panelu nie czyni radia zupełnie bezwartościowym.Jednak nawet radio świetnie wkomponowane w deskę rozdzielczą musi przede wszystkim przyzwoicie grać. Producenci wzięli sobie do serca dotychczasową krytykę i zamiast słabo wyposażonych radioodtwarzaczy wprowadzono lepsze, bogatsze wersje. W ramach opcji można dokupić radia CD wzbogacone o dekodery MP3, sterowanie dodatkowym subwooferem oraz opcjonalnym zmieniaczem płyt. Niektórzy zamontowali także doskonalsze głośniki, ale efekt w większości przypadków wciąż pozostawia wiele do życzenia. Nadmierne oszczędności są słyszalne.Warto samodzielnie nagłośnić samochódPonadto ceny fabrycznych zestawów wciąż pozostały na stanowczo zbyt wysokim poziomie. Oznacza to, że w większości przypadków zestawy skomponowane samodzielnie są i lepsze, i tańsze. Ceny markowego sprzętu spadły na tyle, że często nawet za połowę ceny seryjnego kompletu można mieć markowy system wyróżniający się dobrą jakością brzmienia. To jednak fakt, że nie zawsze da się go wygodnie zainstalować. Coraz częściej producenci samochodów tak projektują deskę rozdzielczą, by uniemożliwić wymianę fabrycznego radia na uniwersalny odpowiednik. Wówczas jedyne, co da się zrobić, to zainwestować w lepsze głośniki. Najlepiej udać się do specjalistów, którzy nie tylko pomogą odpowiednio dobrać sprzęt, lecz także i zamontują go. Samodzielne próby mogą skończyć się uszkodzeniem plastików czy tapicerki. W każdym razie amatorzy ładnego dźwięku nie muszą się długo zastanawiać. Tam, gdzie to możliwe, warto skompletować sprzęt spoza listy fabrycznego wyposażenia. Tyle że wówczas trzeba ciągle nosić ze sobą panel.
Ile jest warte fabryczne radio?
W porównaniu wzięło udział 15 małych samochodów. Pomiary i testy przeprowadziliśmy w warszawskiej firmie Bemocar.