Dlatego też, gdy zbliżamy się do przejazdu kolejowego – nieważne, czy z zaporami, czy bez nich – zawsze trzeba zachować szczególną ostrożność. Jeśli konstrukcja przejazdu utrudnia widoczność, to najrozsądniejsze będzie zatrzymanie pojazdu. Owszem, stracimy kilka sekund, ale możemy dzięki temu uniknąć tragicznego zdarzenia. Kierowcy często popełniają błędy na przejazdach - Codzienna obserwacja pozwala zauważyć, że kierujący nie do końca wiedzą, jak zachować się na przejeździe. Jeśli pozostaje on niestrzeżony, to bardzo często przy drodze ustawiony jest znak Stop (B-20). Bezwzględnie trzeba się wtedy zatrzymać przed przejechaniem przez tory. Także w przypadku przejazdów strzeżonych należy zwolnić. Może się zdarzyć, że zapory będą uszkodzone albo np. zasłabnie dróżnik. Wtedy zdołamy dostrzec nadjeżdżający pociąg i w porę zahamować. Niedopuszczalne jest objeżdżanie opuszczonych szlabanów.

Co więcej, nawet gdy zaczną się one otwierać, przez torowisko można przejechać dopiero po ich całkowitym podniesieniu. Do bardzo ryzykownych zachowań należy wjeżdżanie na tory, gdy nie ma możliwości szybkiego zjechania z przejazdu. Na koniec warto także wspomnieć o niebezpiecznym objeżdżaniu aut czekających na podniesienie szlabanów. Łatwo wtedy o czołowe zderzenie z pojazdem wyjeżdżającym np. z bocznej uliczki.