• Wycieraczki do szyb najlepiej kupować w dedykowanych kompletach
  • Niektóre auta wymagają wycieraczek o specyficznym profilu
  • Czasem nawet kilkumilimetrowa różnica w długości piór wycieraczek ma znaczenie

We współczesnych pojazdach osobowych występuje obecnie ponad 10 typów mocowań wycieraczek do szyb, a także ogromna liczba kombinacji dotyczących długości piór. Do tego dochodzi kwestia wyboru pomiędzy wycieraczkami płaskimi i szkieletowymi oraz specyficzne – w przypadku niektórych modeli aut – wymagania odnośnie docisku stelaża wycieraczki do szyby. Czy to oznacza, że przy wyborze wycieraczek samochodowych jesteśmy skazani na wizytę w serwisie dilerskim? Niekoniecznie. Oznacza to jednak, że wybór wycieraczek szyb samochodowych wymaga uwagi i staranności, a w razie wątpliwości po prostu wizyty w renomowanym warsztacie, np. sieci Bosch Car Service. Pomocą w prawidłowym doborze wycieraczek może służyć też aplikacja Bosch Wiper App.

Długość pióra: rzecz oczywista?

Podstawowymi parametrami pióra wycieraczki, poza jego konstrukcją (wycieraczki płaskie i szkieletowe) jest jego długość i adapter. Jednak nie każdy wie, że są samochody z nietypową długością piór wycieraczek – np. Audi A6 C6 (555 mm) czy popularniejszy Opel Astra J (680 i 625 mm). Może się wydawać, że „prawie pasujące” pióro o długości 550 mm będzie doskonałym zamiennikiem oryginału o długości 555 mm. I rzeczywiście – wycieraczka będzie prawie pasować, zaś zmniejszenie oczyszczanej powierzchni szyby będzie niewielkie (w przypadku aut bez czujników umieszczonych pod lusterkiem minimalnie krótsze pióra wycieraczek są akceptowalne). Jednak te 5 mm różnicy może sprawić, że czujnik deszczu pod szybą – jeśli wycieraczka go nie „dosięgnie” – nie będzie działał prawidłowo! W wielu modelach aut takie minimalne niedopasowania mogą sprawić, że zaburzone będzie działanie nie tylko czujnika deszczu, lecz także m.in. układu kontroli pasa ruchu czy zbliżania się do przeszkody!

Lepiej wybrać wycieraczkę szkieletową czy płaską? Często da się wycieraczkę „tradycyjną” zastąpić płaską, ale w drugą stronę – raczej nie. To kwestia m.in. niskiego profilu, który w wielu autach jest warunkiem „schowania się” wycieraczki w pozycji spoczynkowej w szczelinie pomiędzy maską a podszybiem. Nie bez znaczenia jest też aerodynamika wycieraczki płaskiej – jest ona inna i dużo lepsza niż wycieraczki szkieletowej.

Płaskie pióro wycieraczki Bosch AeroTwin Foto: Bosch
Płaskie pióro wycieraczki Bosch AeroTwin

W ofercie wycieraczek samochodowych Bosch Aerotwin są specjalnie dedykowane zestawy do niemal wszystkich samochodów (niemal 100% pokrycie rynku), nawet do wybranych „nietypowych” modeli aut, także wspomnianego Opla Astry czy Audi A6 C6 o jakości identycznej z oryginalnym produktem montowanym w fabryce. Często, jak w przypadku wspomnianego Audi, ale także np. Mercedesa klasy C W203, jest to uzasadnione także nietypowym mocowaniem pióra wycieraczki.

Zestawy dedykowane: na czym polega ich przewaga?

Nie bez powodu wycieraczki Bosch Aerotwin można kupić nie tylko pojedynczo, lecz także w zestawach dedykowanych do poszczególnych modeli. W przypadku wielu aut zestaw jest zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem – nie tylko spełnia wymagania producenta samochodu w 100%, lecz także pióra, które znajdują się w zestawie, mają już zainstalowany odpowiedni adapter. Są auta (także wśród popularnych modeli, jak np. Ford Focus III), w których dedykowane pióra znajdujące się w zestawie są zbudowane w sposób zapewniający specyficzny docisk do szyby. Owszem, uniwersalne pióra wycieraczek kupowane pojedynczo będą działać poprawnie na szybie, ale nigdy tak dobrze jak pióra wycieraczek spełniające specyficzne wymagania danego modelu auta. W przypadku wycieraczek Bosch Aerotwin sprzedawanych w dedykowanych kompletach można mówić o jeszcze jednej przewadze: mają one asymetryczny spojler i są testowane do prędkości 160 km/h, podczas gdy pióra wycieraczek sprzedawane pojedynczo mają spojler symetryczny i testowane są do prędkości 130 km/h. Czy to znaczy, że podczas szybszej jazdy nie będą działać? Będą, jednak w przypadku wycieraczek dedykowanych do poszczególnych aut mamy większą pewność, że będą działać absolutnie idealnie. Ma to szczególnie znaczenie podczas szybszej jazdy np. podczas wyprzedzania czy na autostradzie.

Wycieraczki samochodowe do szyb: jak dobrać najłatwiej?

By nie mieć wątpliwości i rozterek, najlepiej udać się do dobrego warsztatu, gdzie pracownik starannie dobierze i profesjonalnie wymieni wycieraczki na nowe np. podczas sezonowego przeglądu. Jeśli decydujemy się na samodzielną wymianę, warto przed zakupem np. w hipermarkecie lub na stacji benzynowej ściągnąć na telefon darmową aplikację producenta Bosch Wiper App. Zdecydowanie ułatwi ona dobór oraz przeprowadzi nas przez proces wymiany, dzięki odpowiednim instrukcjom i filmom video.

Wycieraczki samochodowe do szyb: kiedy wymienić?

Wycieraczki do szyb należy wymieniać regularnie, a także zawsze gdy wystąpią objawy ich zużycia Foto: Bosch
Wycieraczki do szyb należy wymieniać regularnie, a także zawsze gdy wystąpią objawy ich zużycia

Wycieraczki samochodowe do szyb warto kontrolować regularnie, nawet wtedy, gdy udaje nam się unikać jazdy w deszczu i używamy ich sporadycznie. Wycieraczki zużywają się nie tylko podczas pracy, niszczy je także m.in. promieniowanie UV. Jeśli zaniedbamy ich wymianę, w decydującym momencie nie zapewnią czystości szyby - bez sprawnych wycieraczek nie ma więc bezpiecznej jazdy. W skrajnych przypadkach zużyte wycieraczki mogą spowodować powstanie zarysowań na szkle, których nie da się pozbyć w prosty i niedrogi sposób.

Warto wiedzieć:

  • Skuteczniejsze są wycieraczki płaskie
  • Podstawa to właściwy dobór
  • Pamiętaj o regularnej wymianie wycieraczek, także na szybie tylnej
  • Sprawne wycieraczki to podstawa bezpiecznej i komfortowej jazdy