Większość firm podkreśla, że są to tylko zalecenia, których nie trzeba przestrzegać bezwzględnie. Przedstawiciele zastrzegają jedynie, żeby olej miał odpowiednią jakość i lepkość oraz żeby był to produkt markowy. Wyjątek stanowi tutaj Ford, który nie zezwala (pod groźbą utraty gwarancji) na stosowanie oleju innego niż zalecany Ford/Motorcraft. Jednak takie działanie jest niezgodne z prawem. Wynika to jedynie z umów między producentami samochodów i olejów. Stosowanie oleju innej marki niż zalecana nie może być podstawą do odmowy naprawy gwarancyjnej. Utrata gwarancji Samochód na gwarancji może być naprawiony na koszt właściciela tylko wtedy, jeżeli zostanie udowodnione, że usterka nastąpiła w wyniku zastosowania oleju innej klasy jakościowej i lepkościowej niż ta, którą podaje instrukcja. Przeglądy na czas Ale to nie wszystko.

Nie można również zapominać o terminowej wymianie oleju i pilnowaniu, żeby poziom był odpowiedni. Nieprzestrzeganie tych zasad może również doprowadzić do poważnej awarii silnika. Przy wymianie oleju trzeba zawsze założyć nowy filtr. W przeciwnym razie wszystkie zanieczyszczenia ze starego filtra dostaną się do czystego oleju. Częstym problemem jest stosowanie olejów syntetycznych i półsyntetycznych. W nowych silnikach można je używać bez większych obaw od początku posiadania samochodu. Co mają jednak zrobić właściciele starszych aut? Najbezpieczniej jest pozostać przy wysokiej jakości markowym oleju mineralnym, ponieważ oleje syntetyczne i półsyntetyczne mają doskonałe własności rozpuszczające osady i silnik może zostać rozszczelniony. Olej silnikowy musi spełniać normy zapewniające poprawne działanie w skrajnych warunkach.