Zgłosił ponad 2500 patentów, co plasuje go pomiędzy najpłodniejszymi umysłami wszech czasów. Już w roku 1939, przekonał Mercedesa do wdrożenia programu bezpiecznych zamków drzwiowych (podczas kolizji pasażerowie nie wypadali z pojazdu) i elastycznie zawieszonej przekładni kierowniczej (po uderzeniu przodem auta w przeszkodę kolumna kierownicy nie miażdżyła klatki piersiowej kierowcy). Pracował także od początku nad kwestiami związanymi z pasami bezpieczeństwa, które wówczas stosowane były tylko w samolotach myśliwskich i samochodach wyścigowych. Jednak za największe jego dokonanie uważany jest do dziś patent zgłoszony w jego imieniu przez Mercedesa 23 stycznia 1951 roku: strefa kontrolowanego zgniotu. Jego rozwinięciem były następujące w kolejnych dwóch latach patenty obejmujące wzmocnienie burt samochodu, konstrukcja zamków drzwiowych (przetrwała w niezmienionej formie aż do wprowadzenia modelu W 124, a więc pierwszej klasy E!) i tzw. stabilny szkielet kabiny, uniemożliwiający składanie się części pasażerskiej auta podczas uderzeń z przodu, z tyłu i dachowania. Choć Mercedes pierwsze próby zderzeniowe wykonywał już w latach 30., dopiero uparty Węgier sprawił, że świat zaczął rozumieć znaczenie pierwotnej konstrukcji auta dla ogólnego bezpieczeństwa jego pasażerów.
Kamienie Milowe Motoryzacji
Po studiach Barenyi pracował w Austro-Daimlerze, był też autorem pierwszego znanego szkicu VW "garbusa". Od roku 1939, gdy został inżynierem w dziale badawczo-rozwojowym Mercedesa, nie zmienił już miejsca pracy aż do emerytury.