Auto Świat Porady Eksploatacja Klocki hamulcowe i tarcze - wymiana krok po kroku

Klocki hamulcowe i tarcze - wymiana krok po kroku

Co 40-80 tys. km czeka cię w aucie wymiana klocków, a często też i tarcz hamulcowych. Wyjaśniamy, jak rozpoznać, że hamulce są już zużyte, i jak wybrać części o odpowiedniej jakości?

Klocki hamulcowe i tarcze - wymiana krok po kroku
Zobacz galerię (14)
Auto Świat / Piotr Czypionka
Klocki hamulcowe i tarcze - wymiana krok po kroku
  • Przy okazji każdego przeglądu lub nawet sezonowej wymiany opon warto skontrolować stan tarcz i klocków hamulcowych
  • Czujniki zużycia w praktyce nie zawsze są skuteczne, nie ostrzegają też o wielu wadach układu hamulcowego
  • W autach hybrydowych i elektrycznych hamulce wystarczają na dłużej

Dobre jakościowo hamulce powinny działać skutecznie aż do chwili, kiedy po prostu się zużyją – o tym, że się kończą, powinniśmy się dowiedzieć albo z komunikatu lub kontrolki wyświetlonej na desce rozdzielczej, albo też powinny nas zaalarmować nietypowe odgłosy podczas hamowania. Często też o tym, że klocki i tarcze są już wyeksploatowane, ostrzega kontrolka płynu hamulcowego – im cieńsze są elementy cierne, tym bardziej wysuwają się tłoczki w zaciskach, tym bardziej spada też poziom płynu w zbiorniczku, co powoduje zapalenie wspomnianej kontrolki. Zanim więc dolejecie płynu do zbiorniczka albo zaczniecie nerwowo szukać wycieków z układu, upewnijcie się, czy przyczyna nie tkwi w zużytych elementach ciernych hamulców.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji