Dobre jakościowo hamulce powinny działać skutecznie aż do chwili, kiedy po prostu się zużyją – o tym, że się kończą, powinniśmy się dowiedzieć albo z komunikatu lub kontrolki wyświetlonej na desce rozdzielczej, albo też powinny nas zaalarmować nietypowe odgłosy podczas hamowania. Często też o tym, że klocki i tarcze są już wyeksploatowane, ostrzega kontrolka płynu hamulcowego – im cieńsze są elementy cierne, tym bardziej wysuwają się tłoczki w zaciskach, tym bardziej spada też poziom płynu w zbiorniczku, co powoduje zapalenie wspomnianej kontrolki. Zanim więc dolejecie płynu do zbiorniczka albo zaczniecie nerwowo szukać wycieków z układu, upewnijcie się, czy przyczyna nie tkwi w zużytych elementach ciernych hamulców.
Czujniki zużycia klocków hamulcowych - powinny ostrzegać, ale nie muszą
To, że w trakcie hamowania słychać nieprzyjemne metaliczne dźwięki, na szczęście zwykle nie świadczy wcale o tym, że klocki całkiem się skończyły – w bardzo wielu autach są stosowane tzw. akustyczne czujniki zużycia klocków hamulcowych. To niewielkie blaszki przymocowane do klocka, które przy odpowiednim stopniu zużycia okładziny ciernej zaczynają ocierać o tarczę, wydając przy tym uciążliwy pisk.
Ale uwaga! To, że auto było fabrycznie wyposażone w akustyczne lub elektryczne czujniki zużycia, nie znaczy wcale, że po kilku latach eksploatacji wciąż ma je na pokładzie. Wszystko zależy od tego, jakie części podczas poprzedniej wymiany zamontował mechanik. Jeśli wybrał tanie zamienniki, to jest ryzyko, że nie mają one akustycznych czujników zużycia. Czujniki elektryczne też nie są stuprocentowo pewne.
Klocki hamulcowe z dostawą do domu w najlepszych cenach - sprawdź teraz!
Te zintegrowane z klockami czasem po prostu nie kontaktują, a do wielu układów czujniki są sprzedawane osobno – pominięcie ich pozwala mechanikowi zaoszczędzić kilkadziesiąt złotych na kosztach materiału, a klient dowie się o tym dopiero po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Tyle że takie oszczędności są w końcowym rozrachunku bardzo kosztowne.
Przy okazji warto zmierzyć również grubość tarcz hamulcowych
Jeśli przy okazji przeglądu czy wymiany opon nikt nie zauważy, że hamulce są już mocno zużyte, kierowca może jeździć tak długo, aż klocki zetrą się do blaszek nośnych, zniszczą tarcze hamulcowe, a w najgorszym razie hamulec wręcz przestanie działać, bo resztka klocka wypadnie z zacisku.
Jeśli klocki zmieniamy w porę, już przy pierwszych objawach zużycia, to z reguły jeden komplet tarcz wystarcza na dwa, czasem trzy komplety klocków. A tarcze są z reguły od klocków droższe. Ale uwaga! To, że tarcze wyglądają jeszcze całkiem przyzwoicie – nie mają „rantów”, głębokich rys, pęknięć czy przebarwień świadczących o przegrzaniu – nie oznacza, że nadają się one do dalszego użytku. Ocena stanu tarcz na oko to typowy błąd, popełniany zarówno przez kierowców, jak i mechaników. Warto wiedzieć, że w przypadku większości wentylowanych tarcz, które mają grubość rzędu 22-24 mm, maksymalne zużycie na każdą ze stron to zwykle zaledwie ok. 1 mm!
Tarcze hamulcowe z dostawą do domu w najlepszych cenach - sprawdź teraz!
Dlaczego tak mało? Między innymi ze względu na wytrzymałość mechaniczną, ale też na odpowiednie odprowadzanie ciepła – im cieńsza tarcza, tym bardziej wrażliwie reaguje ona na wysoką temperaturę. Uwaga! O ile przy wymianie klocków hamulcowych tarcze wymieniamy wtedy, kiedy są już zużyte lub mają dyskwalifikujące je uszkodzenia (np. są zwichrowane), o tyle, jeśli z jakiegoś powodu musimy zamontować nowe tarcze, to nie powinny one pracować z używanymi wcześniej klockami hamulcowymi, nawet gdy te mają grube okładziny cierne.
Oczywiście, najlepiej, jeśli wszystkie współpracujące elementy wymieni się w komplecie, rozsądnym rozwiązaniem jest też używanie tarcz i klocków pochodzących od tych samych producentów, należących do tych samych linii produktowych. Tarcze mogą być wykonane z różnych stopów, a klocki mają też zróżnicowane warstwy cierne – nie wszystkie pary optymalnie ze sobą współpracują.
Klocki hamulcowe i tarcze - to warto wiedzieć
Bardzo często reklamacje w przypadku świeżo wymienionych klocków i tarcz wynikają nie z ich złej jakości, lecz z błędów popełnionych przez mechaników. Typowy przykład: pokrywanie grubą warstwą smaru miedziowego lub ceramicznego powierzchni piasty stykającej się z tarczą.
Tarcze hamulcowe z dostawą do domu w najlepszych cenach - sprawdź teraz!