Na rynku znajdziemy wiele bagażników zewnętrznych i uchwytów do rowerów. Jednak kupując tego typu akcesoria, trzeba się zastanowić, co jest nam naprawdę potrzebne i co pasuje do naszego auta.Boks dachowy musi być dobrany rozmiarami do samochodu.Do małego auta nie da się zamontować długiego boksu, który będzie wystawać poza obrys pojazdu. Poza tym w niedużym hatchbacku długi bagażnik może utrudniać otwieranie pokrywy kufra. Trzeba także uwzględnić dopuszczalną nośność dachu auta. Boks może mieć maksymalne obciążenie 75 kg, a tymczasem dach auta np. 50 kg. W takiej sytuacji trzeba przestrzegać zaleceń producenta pojazdu. Wkładając rzeczy do boksu, należy pamiętać, że on sam waży ok. 20 kg, a to oznacza, że można zapakować do 30 kg bagażu. Na dach ładujemy rzeczy lekkie, a ciężkie do bagażnika. Osoby, które chcą przewieźć rower, mają do wyboru urządzenia montowane na dachu, na klapie bagażnika i na haku. Także w tym przypadku trzeba uwzględnić rozmiary auta, nośność dachu czy rodzaj nadwozia. Do hatchbacka, kombi albo vana można założyć bagażnik na klapę, ale w przypadku sedana trzeba skorzystać z uchwytów montowanych na haku albo na dachu. Jak jeździć, żeby było bezpiecznie?Pamiętajmy, że samochód uzbrojony w jakikolwiek zewnętrzny bagażnik zachowuje się inaczej niż nieobciążone auto. Przy bagażniku rowerowym założonym z tyłu pogarsza się kierowalność, bo środek ciężkości przsuwa się do tyłu i odciążone zostają przednie koła. Jest to szczególnie istotne przy autach napędzanych na przednią oś. Poza tym trzeba pamiętać, że rowery mogą wystawać poza boki samochodu i przy parkowaniu istnieje niebezpieczeństwo uszkodzenia ich lub innego auta. Podczas parkowania tyłem należy uwzględnić większą długość zestawu. Jazda z bagażnikami na dachu także wymaga szczególnej uwagi. Środek ciężkości przesuwa się w górę, a to może oznaczać mocne wychylenia karoserii, jeżeli zbyt szybko pokonuje się zakręty. Wyższy samochód jest również bardziej czuły na podmuchy bocznego wiatru. Dlatego z boksami nie powinno się jechać szybciej niż 130 km/h, a z bagażnikami rowerowymi maksymalnie 120 km/h. Do szybkiej jazdy zniechęcą nas też hałas i zużycie paliwa - przy wyższych prędkościach gwałtownie rosną. Pamiętajmy, że największe przeciążenia występują podczas manewrów - jeśli np. uderzymy w tył poprzedzającego nas pojazdu, rowery zamocowane na dachu zamienią się w śmiertelnie groźny pocisk. Uważać muszą także właściciele garaży, żeby przez pomyłkę nie wjechać tam z rowerami na dachu auta czy boksem. Jeżeli wybieramy się w dalszą podróż, warto zabezpieczyć rowery przed wpływem warunków atmosferycznych. Na siodełko czy kierownicę wystarczy założyć folię. Zabezpieczyć można delikatne części, np. mechanizm zmiany przerzutek.Jakie modele wybrać i gdzie je kupić?Najlepszym miejscem na zakup każdego bagażnika są sklepy specjalizujące sięw sprzedaży tego typu sprzętu. Tu obsługa fachowo dobierze właściwy model pasujący do naszego samochodu i potrzeb. Wada to wyższa cena, ale za jakość trzeba zapłacić. Bagażniki dostępne są również w hipermarketach, ale znajdziemy tam tanie produkty azjatyckiego pochodzenia. Są nietrwałe, a poza tym ich jakość jest często na tyle niska, że mogą się odczepić w czasie jazdy.
Lek na wielki bagaż
Podczas urlopowego wyjazdu może się okazać, że nawet duży samochód z pojemnym bagażnikiem będzie zbyt mały, aby zapakować wszystkie potrzebne rzeczy. Ratunkiem jest wtedy dodatkowy bagażnik.