Jednak w codziennej eksploatacji rzadko kiedy poświęcamy mu należytą uwagę, a przecież dużo wcześniej pojawiają się sygnały świadczące o jego niesprawności. Kąt pochyleniaWraz z przejechanymi kilometrami niezauważalnie zmienia się kąt pochylenia koła samochodu. Związane jest to z normalnym zużyciem mechanicznych podzespołów w trakcie eksploatacji auta. Dzieje się tak między innymi na skutek osłabienia sprężyn resorów, częstego wjeżdżania na wysokie krawężniki i nierówności drogi, stosowania opon o różnych profilach, obniżania zawieszenia. Nieprawidłowy kąt pochylenia koła powoduje od 20 do 50 procent szybsze zużycie opon, jednostronne zdzieranie się bieżnika opony, trudności w kierowaniu samochodem czy ściąganie pojazdu w jedną stronę. Podczas badania geometrii ustawienia kół diagnosta może wprawdzie dokonać pomiaru kąta pochylenia koła, lecz w większości samochodów ze względu na brak możliwości regulacji nie jest w stanie go zmienić. "Rzemieślnicy" oraz domorosłe "złote rączki" wprawdzie i na to znaleźli rozwiązanie. Niestety, niebezpieczne. Rozwiercają oni po prostu otwory w kolumnach McPhersona i w ten sposób dokonują niezbędnej korekty. Jest to jednak półśrodek, który nie gwarantuje długotrwałej skuteczności, a przede wszystkim bezpieczeństwa.Skuteczny środekTymczasem bardzo prosty, tani. a nade wszystko wszystkim bezpieczny sposób pozbycia się tego problemu wprowadził znany producent amortyzatorów, firma Monroe.Monroe Magic Camber to zestaw dwu śrub, pozwalający na łatwą, a przede wszystkim dokładną regulację kąta pochylenia koła w większości samochodów osobowych. Są to dwie śruby mimośrodowe, których obrót umożliwia dokonywanie zmian kąta pochylenia w granicach +/- 3 stopnie, co skutecznie rozwiązuje 95 proc. problemów w takich przypadkach. Jeśli koło z kolumną McPhersona wymaga regulacji kąta, wtedy po prostu wyjmuje się stare i w ich miejsce wkłada się nowe śruby mimośrodowe. Wprowadzany właśnie do sprzedaży Monroe Magic Camber obejmuje obecnie 6 zestawów śrub, które pasują do prawie wszystkich typów samochodów jeżdżących po europejskich drogach.KontrolaKażda regulacja zawieszenia, a także ustawienie kół po wymianie amortyzatorów powinno być wykonywane w specjalistycznych stacjach obsługi wyposażonych w sprzęt pomiarowy. Daje to gwarancję właściwego ustawienia kąta, a także zbieżności kół pojazdu. Na kontrolę powinniśmy też wybrać się w momencie, kiedy zauważymy gorsze prowadzenie auta czy szybsze zużycie elementów.
Magiczne śruby
Kłopoty z zawieszeniem są bardzo często przyczyną szybszego zużycia opon, amortyzatorów czy problemów z kierowalnością pojazdu. W skrajnej sytuacji mogą one doprowadzić nawet do wypadku.