Zbudowana w skali 1:10 kopia rajdówki rozpędza się do prędkości przekraczających 100 km/h. Całkiem poważna zabawka! Na pierwszy rzut oka niezbyt tania, w zależności od wyposażenia kosztuje nawet ponad 3 tysiące złotych. Wszystko jest jednak względne. Dziesięć razy większy oryginał kosztuje co najmniej 50 razy tyle! Model, podobnie jak pierwowzór, ma napęd na cztery koła, regulowane zawieszenie i mnóstwo sportowych gadżetów. W porównaniu z "większym bratem" brakuje mu klimatyzacji, airbagów, elektrycznie sterowanych szyb i oczywiście miejsca w środku. Za tak okazyjną cenę można się jednak z tymi kilkoma niedogodnościami pogodzić. Drogo i szybkoSpalinówki to awangarda wśród modeli sterowanych drogą radiową. Występują w różnych rozmiarach, w skali od 1:10 do 1:5. Można wybierać spośród modeli aut osobowych, wyścigowych, rajdowycyh, terenowych, a nawet ciężarowych lub militarnych. Każdy znajdzie coś dla siebie. Silniki nie imponują pojemnością, wynosi ona zaledwie od 1,75 do około 20 cm3. Za to obroty przyprawiają o zawrót głowy. Jednostki wyczynowe osiągają 40 tys. obr./min.! Dzięki temu nawet malutki silniczek o pojemności poniżej 2 cm3 dysponuje mocą ponad 1 KM. Na pierwszy rzut oka nie wygląda to szczególnie imponująco, ale przy zachowaniu takich proporcji dwulitrowy silnik miałby moc 1000 KM! Niemal wszystkie jednostki są dwusuwowe. Mniejsze mają zapłon żarowy, z głowicy wystaje pręt rozgrzewany przed uruchomieniem silnika. Większe mają klasyczny zapłon iskrowy, całkowicie jak w dużych autach. Zupełnie nie w skali mini są koszty paliwa. Litr mieszanki alkoholowo-olejowej z dodatkiem nitrometanu kosztuje ponad 20 złotych. Silniki z zapłonem iskrowym napędzane są mieszanką benzyny z olejem. Model można kupić w formie zestawu do samodzielnego montażu lub jako gotowy do jazdy. Nawet najlepszy seryjny pojazd nie jest w stanie zaspokoić wymagań prawdziwych pasjonatów. Mogą oni wybierać z szerokiej gamy akcesoriów tuningowych. Dostępne są różne opony, specjalne zawieszenia, hamulce tarczowe, części z włókien węglowych i kevlaru. Tuning drogo kosztuje! Za zestaw wzmocnionych kół zębatych do mechanizmu różnicowego modelu spalinowego trzeba zapłacić ponad 500 złotych. Za tę cenę amator rajdowania w miniaturze otrzyma akcesoria mieszczące się bez problemów w pudełku od zapałek. Dla początkującychDobrym wstępem do modelarstwa samochodowego są modele elektryczne. W porównaniu ze spalinówkami są tańsze i łatwiejsze w obsłudze. Nie rozwijają aż tak oszałamiających prędkości jak modele spalinowe, ale 60 km/h to jak na zabawkę wciąż bardzo dużo. Modele elektryczne zasilane są z akumulatorów o napięciu 7,2 V. Często sprzedawane są z nadwoziami do samodzielnego malowania wykonanymi z przezroczystego plastiku. Dostępne są modele w skali od 1:24 do 1:10 właściwie z każdym rodzajem nadwozia, od osobówki aż po transporter opancerzony. Poza odpowiednim modelem do zabawy potrzebna jest jeszcze aparatura sterująca. Za 300 złotych można kupić sprzęt pozwalający na obsługę wszystkich funkcji auta.
Małe jak duże
Czy silnik o mocy 1 KM może być dynamiczny? Tak, jeżeli nie musi napędzać zbyt dużego pojazdu. W dwukilogramowym modelu Subaru Imprezy zapewnia oszałamiające osiągi.
Auto Świat
Małe jak duże