Samochody luksusowe mają natomiast bardziej rozbudowane zawieszenie z wahaczami przestrzennymi.Zaletą kolumny McPhersona jest bardzo zwarta budowa i połączenie w jednym podzespole trzech funkcji: prowadzenia koła, tłumienia drgań, zapewnienia sprężystości. Kolumnę opatentowano w 1949 roku, ale dopiero w latach 50. i 60. zastosowano ją na szeroką skalę. - A jakie rozwiązanie stosowano wcześniej?- Zawieszenie koła wykorzystywało dwa wahacze, a sprężystość zapewniał resor lub sprężyna. Takie rozwiązanie było dość proste i wytrzymałe, ale niepozbawione wad. Jeśli wahacze miały taką samą długość, wtedy koło, podskakując do góry, np. na wybojach, zmieniało tor jazdy i przesuwało się lekko na bok. Takie zachowanie koła nie zapewniało optymalnego prowadzenia i pewności jazdy. Próbowano tę wadę zlikwidować, stosując krótszy górny wahacz, ale wtedy przy ruchu w górę koło zmieniało kąt pochylenia. McPherson nie ma tych wad, koło prowadzone jest w pionie, podczas ruchu w górę nie zmienia ani śladu, ani kąta pochylenia. Ma to kapitalne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy oraz podczas hamowania. Poza tym podzespół zajmuje mało miejsca, dlatego jest szczególnie przydatny przy przednim napędzie, gdzie w komorze silnika musi zmieścić się nie tylko sam silnik (najczęściej poprzecznie), ale też przeguby oraz elementy układu kierowniczego. - Czy kolumna McPhersona stosowana jest tylko w przednim zawieszeniu, czy sprawdza się także w tylnym?- Przede wszystki w przednim, w tylnym bardzo rzadko. W tym drugim przypadku jest możliwość zaprojektowania głębokiego bagażnika, ponieważ elementy zawieszenia nie zajmują dużo miejsca.- Jakie są wady kolumny McPhersona?- Elementy zawieszenia znajdują się blisko koła, więc np. założenie łańcuchów może powodować ich obcieranie o amortyzator. Z tych samych powodów nie zawsze można założyć szersze opony niż montowane standardowo. Za wadę trzeba też uznać wrażliwość na uszkodzenia.
McPherson
- Panie doktorze, w większości aut w przednim zawieszeniu występuje kolumna McPhersona. Czy możemy ten podzespół przybliżyć naszym Czytelnikom?- Kolumna McPhersona występuje w autach małych, kompaktowych, a także w niektórych modelach klasy średniej.