Zastosowanie felg aluminiowych ma także swój praktyczny aspekt. W ten sposób zawieszenie resoruje mniejszą masę, co ma bezpośrednie przełożenie w wolniejszym zużyciu elementów resorujących. Korzystne dla parametrów trakcyjnych auta, prowadzenia, reakcji na ruchy kierownicy, jest także obniżenie profilu opon i zwiększenie ich szerokości (oczywiście w rozsądnych i dopuszczonych przez producenta pojazdu granicach). Lecz prawie dla każdego właściciela liczy się tylko jeden efekt - wygląd samochodu po ich zamontowaniu. A nic tak nie dodaje autu uroku, jak dobrze dobrane felgi aluminiowe. Zanim kupimyNim dokonamy wyboru, powinniśmy poznać kilka parametrów, które charakteryzują każdą felgę. Ułatwi nam to nie tylko zakup, ale także poszukiwania, eliminując te modele, których nie będziemy mogli zastosować. I tu pojawia się bardzo ważna uwaga: starajmy się nabywać felgi aluminiowe w specjalistycznym punkcie sprzedaży, dysponującym odpowiednimi katalogami oraz przeszkolonymi fachowcami. Zakupy na giełdach samochodowych (szczególnie te bardzo atrakcyjne cenowo) należy odradzić z kilku powodów, z których najważniejsze to:3 nigdy nie wiemy, jaką historię mają felgi, które chcemy kupić (czy auto uczestniczyło w wypadku, były prostowane etc.);3 zazwyczaj nie otrzymujemy żadnej gwarancji i w razie późniejszych kłopotów nie mamy do kogo się zwrócić;3 rzadko kiedy mamy możliwość sprawdzenia, czy alufelgi będą pasowały wymiarami do posiadanych przez nas opon lub (co ważniejsze) do naszego samochodu. Wiara na słowo może być bardzo kosztowna i niebezpieczna.W poszukiwaniach istotne są dla nas cztery parametry: wymiar felgi, rozstaw otworów mocujących, odsadzenie oraz otwór środkowy. W skrócie można to zapisać na przykład tak: 6,50x15/4x98/38/58. Są to akurat parametry felgi pasującej do opon o rozmiarze 185/65 R 15 Fiata Multipli. Felga aluminiowa pasująca do tego pojazdu ma 4 otwory opisane na okręgu o średnicy 98 mm. Odsadzenie, czyli offset zwany też ET, wynosi dla tej felgi 38 mm, podczas gdy otwór środkowy 58 mm. Wbrew pozorom wszystko jest ważne: i rozmiar, bo inaczej nie zamontujemy opony na felgę, i rozstaw otworów mocujących, bo w ogóle nie założymy felgi na tarczę montażową, i odsadzenie, bo może się okazać, iż felga obciera bądź o nadkole (przy za małym ET), bądź o zaciski hamulcowe (przy za dużym ET), i w końcu otwór środkowy. Dobrze dopasowana felga powinna opierać się o główkę piasty, gdyż w innym razie nastąpi zerwanie "szpilek". Żeby wyeliminować luz pomiędzy otworem środkowym felgi oraz piastą, stosuje się odpowiednie pierścienie montażowe wykonane z tworzywa sztucznego lub aluminium. W pewnych wybranych przypadkach felga montowana jest na wcisk. Stosowanie pierścieni montażowych zdecydowanie ułatwia awaryjny demontaż kół z pojazdu. Zapobiegają one bowiem spiekaniu się materiału, z którego wykonane są felgi oraz piasta pojazdu. WyglądNa pewno decydującym czynnikiem przy zakupie felg aluminiowych jest ich wygląd. A ten uzależniony jest od własnych gustów. Oczywiście, ważna jest także i cena, ale kto by oszczędzał na wyglądzie ukochanego auta.Przebojem tego sezonu w ofercie AEZ jest model Icon 5. Jest to wyjątkowo piękna felga o pięciu ramionach, pasująca do każdego pojazdu. Do aut sportowych proponowana jest felga dwuczęściowa AEZ Ares, która swoją unikatową stylizacją podnosi walory wizualne i użytkowe tych pojazdów. Spośród tańszych propozycji wielu klientów znajdują modele ENZO V i ENZO Cup, o tradycyjnym układzie pięciu ramion. Podobnie jest w przypadku modelu DOTZ Monza. Są jednak tacy, dla których piękny wygląd auta zapewnić może dopiero felga o wielu cienkich ramionach. Najlepszym tego przykładem jest model DOTZ Le Mans, który w tym sezonie znajduje wielu nabywców. Z najwyższej półki warto wspomnieć o wprawdzie nie najtańszych, ale cieszących się świetną marką felgach aluminiowych firmy BBS. Notabene firmy, która jest znana z dostarczania felg do bolidów Formuły 1. W ofercie BBS przeważają modele o potocznej nazwie "rogów jelenia" - charakterystycznie rozchodzące się podwójne ramiona (np. BBS RK II, BBS RB, BBS RX, BBS RC). Hitem jest jednak dwuczęściowa felga BBS RW II z przetłoczeniami ramion.Czym zabezpieczyć?Plaga kradzieży felg aluminiowych to poważny problem. Zwłaszcza biorąc pod uwagę cenę zarówno samych felg, jak też i opon. Firma AEZ oferuje dwa systemy zabezpieczeń oparte na podobnej zasadzie działania. W obydwu przypadkach elementem chroniącym felgi przed kradzieżą jest komplet (4 sztuki, po jednej na każde koło) specjalnych śrub, które w zależności od wersji można dokręcać lub odkręcać nietypowym kluczem (będącym w zestawie) lub też po dokręceniu śrub zabezpiecza się je specjalnymi nakładkami blokowanymi kluczykiem.Ceny od 80 do 105 złotych.
Musi być piękna, zgrabna i mocna
Mowa oczywiście o felgach aluminiowych, których coraz więcej wokół nas. Komu znudzi się tradycyjny wygląd stalowych, sezonowo zmienia opony, czy wreszcie chciałby przeprowadzić tuning optyczny pojazdu, ten w pierwszej kolejności myśli o alufelgach.