Z myślą o takich właśnie warunkach drogowych firma Uniroyal (słynąca z opon przeciwdeszczowych) przygotowała dwa modele opon zimowych o symbolach MS plus 5 oraz MS plus 55. Pierwsza z nich przeznaczona jest do samochodów kompaktowych typu Opel Astra, Seat Ibiza, VW Golf, Nissan Almera. Oferowane są w dwóch indeksach prędkości: Q (do 160 km/h) oraz T (do 190 km/h). Dostępne są w 12 rozmiarach (szczegółowe dane w tabelce po lewej stronie). Opona MS plus 55 opracowana została z myślą o właścicielach większych aut (klasy średniej i wyższej) typu VW Passat, Honda Accord, Renault Laguna, Mercedes klasy C, Opel Omega. Oferowane są w 13 rozmiarach w dwóch indeksach prędkości: T (do 190 km/h) oraz H (do 210 km/h). Jak zachowują się najnowsze Uniroyale na mokrej nawierzchni?- Aby woda spod opon była sprawnie odprowadzana - mówi Karl Peda, konstruktor nowych opon - bieżnik powinien mieć odpowiednio szerokie nacięcia wzdłużne i poprzeczne. W wyniku licznych badań doszliśmy do wniosku, że najlepszą rzeźbą bieżnika będą nacięcia zwrócone w kierunku jazdy. Zaokrąglone bloki bieżnika z ukośnymi nacięciami na obwodzie umożliwiają szybki odpływ wody spod opony, powodują rozdzielenie głównego strumienia wody na kilka mniejszych. Szerokie nacięcia zewnętrzne zapewniają natomiast ostateczne odprowadzenie wody z miejsca styku opony z nawierzchnią. Lamelki (drobne nacięcia) w blokach profilu bieżnika tworzą liczne przyczepne krawędzie sczepiające się z nawierzchnią, poprawiają one przyczepność opony do podłoża. Lamelki mają kształt sinusoidalny, co zapewnia optymalne zachowanie opony podczas jazdy na wprost, w zakręcie i przy hamowaniu. Na zwiększenie odporności na aquaplaning (około 7 procent w porównaniu z poprzednimi modelami) a także na skrócenie drogi hamowania (3 proc.) pozwoliła również nowo opracowana mieszanka o nazwie Silica z dodatkiem krzemionki. Roman Dębecki
Na zimową pluchę
Zima w naszych warunkach klimatycznych to nie tylko "puchowy śniegu tren" lub gołoledź. Znacznie częściej niż grubą warstwę śniegu można na drodze spotkać kałuże wody, śnieżnej brei rozpuszczonej przez obficie sypaną na ulice sól z piaskiem.