Do stwierdzenia, że coś nieprawidłowego się dzieje w silniku, nie potrzeba dużej znajomości mechaniki. Ale tu zastrzeżenie: mówię o stwierdzeniu nieprawidłowości, a nie o fachowej diagnozie, co się konkretnie dzieje i jak to naprawić. Tym powinni zająć się mechanicy w specjalistycznym warsztacie. Zacznijmy od często spotykanego przypadku: wzrostu zużycia paliwa. Jeśli nasz samochód spalił na 100 km o 0,5 czy nawet litr paliwa więcej, to jeszcze nie dramat. Auto mogło być bardziej obciążone, mogliśmy jechać szybciej niż zazwyczaj itp. Jeśli wzrost spalania jest większy, trzeba się tym zainteresować, ponieważ może to być spowodowane niesprawnością instalacji paliwowej lub zapłonowej. Drugi przypadek: wzrost zużycia oleju. Od razu trzeba sprawdzić, czy nie ma wycieku z silnika. Najłatwiej to stwierdzić na dłuższym postoju podkładając pod auto w okolicy silnika gazetę lub tekturę. Najczęściej wyciek zdarza się w okolicy miski olejowej i przy pokrywie zaworów. Wyciek jest najłatwiejszy do usunięcia. Jeśli go nie ma, a oleju ubywa, to oznacza zwykle większą awarię silnika, na przykład pęknięcie bloku i przedostawanie się oleju do układu chłodzenia. Przyczyną większego zużycia oleju mogą być też uszkodzone pierścienie tłokowe. Często zdarza się to w tych autach, których właściciele lubią ostro ruszać przy zimnym silniku.- Czy zapalenie się czerwonej lampki ciśnienia oleju, umieszczonej na desce rozdzielczej, jest sygnałem do zatrzymania auta? - Jeśli lampka zapala się na postoju, gdy silnik pracuje na biegu jałowym i ma niskie obroty rzędu 800-900 na minutę, nie ma jeszcze dramatu. Trzeba wówczas lekko dodać gazu i jeśli lampka zgaśnie, to oznacza, że ciśnienie w układzie jest prawidłowe. Ale nie można tego ostrzeżenia całkowicie zignorować. Może się bowiem okazać, że poziom oleju w silniku jest za niski lub olej jest źle dobrany i ma za małą lepkość. W każdym przypadku trzeba zgłosić się do warsztatu, gdzie usuną przyczynę. Trzeba w tym miejscu wspomnieć o podstawowej sprawie: w czasie jazdy co jakiś czas należy obserwować wskaźnik temperatury silnika. Jeśli wskazówka wejdzie na czerwone pole, nie można dalej jechać, należy zatrzymać się, ale nie zaglądać od razu pod maskę, bo można się poparzyć. Nie wolno również od razu odkręcać korka wlewu płynu chłodzącego, ponieważ może on wyprysnąć i poparzyć twarz oraz dłonie kierowcy. - Co może być przyczyną przerywanej pracy lub wręcz gaśnięcia silnika na wolnych obrotach? - W przypadku silników starszego typu - gaźnikowych - przyczyną może być zła regulacja gaźnika, dyszy wolnych obrotów (lub jej zapchanie). Generalnie jeśli silnik gaśnie, to przyczyną jest problem z zasilaniem. Może to być na przykład zapchany filtr paliwa, uszkodzony gaźnik. W nowych samochodach takie zjawisko nie powinno wystąpić, a jeśli się zdarzy, to przyczyna tkwi - podobnie jak w przypadku aut starszych - w zasilaniu.- A skąd biorą się stuki w silniku, nierówna praca, brzęczenie?- To najczęściej jest objaw zwiększonych luzów zaworowych. W nowoczesnych autach zawory są samoregulujące się, w starszych trzeba luz ustawiać. Czy takie stuki są groźne? Jeśli te odgłosy nie są zbyt głośne, nie pojawiają się nagle, tylko powoli narastają, jest to sygnał, aby zacząć umawiać wizytę w warsztacie, ale można tam dojechać "o własnych siłach". Gdy stuki pojawiają się nagle i są bardzo głośne, trzeba auto natychmiast odholować do warsztatu.RozmawiałRoman Dębecki
Niesprawność silnika
- Panie doktorze, Czytelnicy pytają czy zwykły kierowca, nie znający się na budowie samochodu, może na podstawie odgłosów pracy i samej zewnętrznej obserwacji stwierdzić niesprawność silnika.- Oczywiście, że może, jeśli tylko będzie obserwował zachowanie się auta.