Logo

Olej napędowy

Robert Rybicki
Robert Rybicki

To bardzo skomplikowany proces, o wiele bardziej złożony niż w silniku o zapłonie iskrowym (benzynowym). Nie wszyscy kierowcy zwracają uwagę na jakość paliwa do diesla, ponieważ mają dawne przyzwyczajenia. Jeszcze kilka lat temu, gdy na naszych drogach przeważały stare konstrukcje silników wysokoprężnych, można było zasilać je marnym olejem napędowym bez obawy o uszkodzenie i pogorszenie osiągów sil-nika. Ale to dotyczyło silników z tak zwaną komorą wstępną. Teraz w nowoczesnych dieslach z bezpośrednim wtryskiem paliwa do cylindra spalanie odbywa się w innych warunkach (znacznie wyższa temperatura spalania). Dla tych nowoczesnych silników potrzebne jest paliwo o jak najwyższej wartości opałowej (od 35 do 44 kJ/kg). Dlaczego? Ponieważ chodzi o to, aby samozapłon w momencie wtrysku paliwa następował jak najszybciej. Poza wartością opałową ważna jest także gęstość oleju napędowego (nie może być za duża). Mówiąc w uproszczeniu: olej napędowy musi być rzadki, to zapewnia jego prawidłowy samozapłon i szybkie spalanie.- Jak właściciel samochodu z silnikiem Diesla może zadbać o dobrą jakość paliwa? Na dystrybutorach z benzyną jest podawana liczba oktanowa, a przy oleju napędowym nie ma żadnej informacji o jego liczbie cetanowej.- Tu jest problem. Byłoby najlepiej, gdyby liczba cetanowa (charakteryzująca olej napędowy) była podawana. Ale nie jest i kierowca nigdy nie wie, co naprawdę tankuje. Co zatem robić? Unikać stacji niemarkowych, małych, położonych na odludziu. I nie kierować się wyłącznie niską ceną oleju napędowego. Zdarza się bowiem, że takie podejrzane stacje oferują olej po bardzo konkurencyjnych cenach, który później, podczas jazdy może sprawić wiele problemów. Nie jest tajemnicą, że paliwo bywa fałszowane, a olej napędowy mieszany z opałowym. Starsze diesle na takich "wynalazkach" jeszcze pojadą, ale nowoczesne, typu TDI czy Common Rail, szybko ulegną awarii. Szczególnie delikatnym elementem są w nich wtryskiwacze. Potem okazuje się, że oszczędności były pozorne, a koszt naprawy czy wymiany wtryskiwaczy lub innych elementów znacznie wyższy niż zaoszczędzone kilka złotch podczas tankowania. Naprawa silnika Diesla to kosztowne przedsięwzięcie, a na dodatek, jeśli okaże się, że wina leży po stronie kierowcy, producent odmówi naprawy w ramach gwarancji.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu