Urządzenie montowane na przewodzie doprowadzającym powietrze do silnika reaguje na przyspieszenie i opóźnienie auta. Podczas przyspieszania wzbogaca mieszankę dostarczaną do silnika: bezwładność blaszki zamontowanej na przewodzie powietrznym ogranicza dopływ powietrza do silnika; mniej powietrza przy tej samej ilości gazu to... bogatsza mieszanka. Co więcej: urządzenie jest całkowicie uniwersalne i "pasuje" do wszystkich samochodów bez względu na pojemność silnika, warunki panujące w układzie dolotowym. Optymalizator dostarczony i zamontowany przez wynalazcę przetestowaliśmy, badając jego wpływ na emisję spalin w Oplu Astrze 1.4 z elektroniczną instalacją gazową. Okazało się, że jego obecność w układzie dolotowym uniemożliwia prawidłową regulację parownika. "Optymalizator" stawia niepotrzebne opory, ogranicza dopływ powietrza do silnika. Maleją moc i moment obrotowy jednostki. Współpracując z gaźnikiem, "optymalizator" nie zaszkodzi i nie pomoże, w układach wtryskowych może spowodować uszkodzenia. Odradzamy montaż takich "wynalazków" również z innego powodu: przepisy mówią, że na pracę parownika instalacji gazowej nie może mieć wpływu przyspieszenie lub opóźnienie auta.