Nasi Czytelnicy proszą o informacje na ten temat.- Rzeczywiście, biopaliwa to temat podnoszony już od kilku lat. Pozwalają one zmniejszyć ilość szkodliwych substancji wydzielanych przez silniki samochodów. Zastosowanie do silnika Diesla oleju roślinnego (otrzymywanego najczęściej z rzepaku) pozwala zmniejszyć o połowę ilość dwutlenku węgla w spalinach. Poza tym w spalinach silnika Diesla zasilanego olejem napędowym jest dużo siarki, a przy spalaniu oleju roślinnego siarki nie ma. Trzecia zaleta: przy spalaniu oleju roślinnego powstaje o 80 procent mniej cząstek stałych niż przy spalaniu oleju napędowego. A na cząstkach stałych osadzają się węglowodory aromatyczne - bardzo niebezpieczne dla ludzi, gdyż wywołują choroby nowotworowe. - Skoro olej roślinny ma same zalety, to w czym problem? Należy go stosować w jak najszerszym zakresie. - Ma zalety, ale sprawa jest dość skomplikowana. W nowoczesnych silnikach Diesla z bezpośrednim wtryskiem nie można stosować oleju roślinnego bez pewnych zmian w układzie zasilania, zmian nastawów silnika. Z czego to wynika? Nowoczesne diesle wymagają paliwa o wysokiej liczbie cetanowej rzędu 60-70. A olej roślinny ma liczbę cetanową niską, zaledwie około 30. Efekt jest taki, że paliwo po wtryśnięciu do cylindra dość długo zapala się. To powoduje gorszą pracę silnika, słabsze osiągi. - Co zatem możemy zrobić? - Zastosowanie do silnika Diesla samego biopaliwa jest trudne, wręcz niemożliwe. Ale można biopaliwo dodawać do oleju napędowego, zmniejszając tym samym toksyczność spalin. W krajach Unii Europejskiej już stosuje się tę metodę z dobrym skutkiem. Teraz dodaje się 2 procent biopaliwa, wartość ta będzie zwiększana o 0,75 procenta co roku. U nas Sejm w listopadzie przyjął ustawę o biopaliwach. Ma to pomóc nie tylko ochronie środowiska, ale też rolnikom, którzy będą mogli zagospodarować nieużytki, uprawiając na nich rzepak. Otrzymywanie oleju z rzepaku wymaga rozwiązania problemu odpadów. Olej tłoczy się z nasion, powstają wówczas tak zwane wytłoki. To wielka góra odpadów, które trzeba zagospodarować. Najczęściej wytłoki stosowane są jako pasza dla bydła. Problem w tym, że są one bardzo nietrwałe, a niezabezpieczone i niezagospodarowane szybko zgniją. Zwolennicy biopaliwa muszą o tym pamiętać. Byłoby bowiem absurdem, gdybyśmy produkowali ekologiczne paliwo, a jednocześnie zaśmiecali środowisko górami niezagospodarowanych wytłoków rzepakowych. - Cały czas mówimy o oleju napędowym, a przecież do benzyny również dodaje się biopaliwo. - Takie biopaliwo to etanol, czyli mówiąc prościej, spirytus. Tu sprawa jest prostsza niż z olejem napędowym, spirytus musi być tylko odwodniony, nie trzeba zmieniać regulacji silnika. Do benzyny można dodać nawet do 4 proc. spirytusu. - Czy kierowca powinien wiedzieć, że do paliwa, jakie tankuje, dodano kilka procent biopaliwa? - Niekoniecznie, ale pod warunkiem, że tankuje na sprawdzonej, markowej stacji. Na innych stacjach dziać się mogą różne rzeczy...
Paliwa roślinne
- Panie doktorze, biopaliwami zajmowała się ostatnio sejmowa komisja nadzwyczajna. Temat nie jest nowy, ale nowe są propozycje uregulowań prawnych określających, ile biopaliwa można dodać do benzyny lub oleju napędowego.