Ważnej, bo od jakości płynu hamulcowego w dużym stopniu zależy skuteczne hamowanie, a więc także bezpieczna jazda. Szczególnie skrupulatnie należy dbać o płyn w autach z mocniejszymi silnikami, z układem ABS, osiągającymi znaczne prędkości. Układ hamulcowy w takim samochodzie jest bowiem bardzo obciążony, przy ostrym hamowaniu temperatura znacznie wzrasta, nagrzewa się także sam płyn hamulcowy. - Czy w trakcie eksploatacji samochodu płyn zużywa się lub starzeje?- Tak. Płyn hamulcowy chłonie wilgoć z powietrza, a zawartość wody znacznie pogarsza jakość płynu i skuteczność hamowania. Wystarczy tylko 3 procent wody, aby temperatura wrzenia płynu obniżyła się o połowę. Wtedy zamiast na przykład przy 300 stopniach Celsjusza płyn wrze już przy 150. Jaki jest tego skutek? Wrzący płyn wytwarza parę, w układzie hamulcowym tworzą się tak zwane korki parowe. Jeśli teraz kierowca gwałtownie naciśnie pedał hamulca, to ciśnienie w układzie będzie narastało z pewnym opóźnieniem, bo korki parowe ulegną sprężeniu (sam płyn nie spręża się). W skrajnym przypadku hamulce zaczną działać dopiero po kilkakrotnym wciśnięciu pedału. Jak to jest niebezpieczne, jak wydłuża drogę hamowania, chyba nie muszę tłumaczyć. - Jak zbadać, czy w płynie hamulcowym nie ma wody?- Objawem będzie wpadanie pedału hamulca, ale nie radzę czekać aż do tego momentu. Trzeba pamiętać, że płyn należy wymieniać najrzadziej co dwa lata lub po przejechaniu 40 tysięcy kilometrów. W nowych autach zrobią to za nas mechanicy podczas przeglądu, ale w starszych musimy sami o tym pamiętać. Jeśli więc ktoś dużo jeździ, powinien wymieniać płyn nawet raz do roku. - Obawiam się, że niewielu kierowców tak postępuje. - Niestety. Podczas wyrywkowych badań okazało się, że 50 procent zbadanych pojazdów miało płyn hamulcowy, który już należało wymienić, a 20 procent - płyn nie spełniający już żadnych norm. Tak więc tylko 30 procent pojazdów miało płyn hamulcowy o odpowiednich parametrach.- Jakie zatem wymogi musi spełniać dobry płyn hamulcowy?- Powinien mieć maksymalnie wysoką temperaturę wrzenia (około 300 stopni Celsjusza), poza tym powinien zachowywać stałą lepkość w temperaturze od minus 50 do plus 150 stopni Celsjusza. Powinien być też neutralny wobec lakieru, powierzchni gumowych, plastikowych. Generalnie lepiej kupić płyn lepszy, o wyższych parametrach, niż zaleca producent samochodu, niż gorszy. - Czy można dolewać płynu hamulcowego i czy można je mieszać?- Jeżeli układ hamulcowy jest szczelny, płynu nie powinno ubywać. Jeśli stwierdzimy w zbiorniczku wyrównawczym za niski poziom, powinniśmy go uzupełnić, ale jednocześnie sprawdzić, jakie jest źródło wycieku. Może się bowiem zdarzyć, że uszkodzone są przewody, a wówczas układ hamulcowy nie działa skutecznie. Nie radziłbym też mieszać różnych płynów, ponieważ może się w ten sposób obniżyć temperatura wrzenia. Trzeba też pamiętać, że płyn hamulcowy jest niebezpieczny dla oczu. Przechowując zapas w garażu trzeba chronić pojemnik przed dziećmi oraz bardzo szczelnie go zamknąć, aby nie przedostała się do środka woda. Nie jest też prawidłowe używanie płynu hamulcowego do rozmrażania zamków drzwi (robi tak wielu kierowców maczając kluczyk w zbiorniczku wyrównawczym). To chwilowo pomoże, ale spowoduje korozję zamków. RozmawiałRoman Dębecki
Płyn hamulcowy
- Panie doktorze, wielu kierowców, nawet tych obeznanych z obsługą samochodu, zapomina o płynie hamulcowym. Przypomnijmy zatem, dlaczego i jak często należy go wymieniać?- Rzeczywiście, mało kto pamięta o tej ważnej czynności obsługowej.