Spójrzmy zatem, jak zagadnienie to reguluje obowiązujące Prawo o ruchu drogowym.Co to jest?Zgodnie z art. 17 Ustawy o ruchu drogowym włączanie się do ruchu następuje, kiedy rozpoczynamy jazdę po postoju. Postój jest zaś unieruchomieniem pojazdu, które nie wynika z przepisów ruchu czy warunków na drodze i trwa dłużej niż 1 minutę. Inaczej mówiąc, nie jest to ruszanie spod świateł, wyjazd z korka albo ominicie blokujących pas ruchu rozbitych w wyniku wypadku pojazdów. Włączeniem się do ruchu jest także ruszanie po zatrzymaniu się na drodze, które podobnie jak postój nie wynika z warunków ruchu czy przepisów. Ponadto manewr ten ma miejsce przy wjeżdżaniu na drogę z nieruchomości, jak np. z garażu czy parkingu, który nie jest częścią drogi publicznej. Jest to także wjeżdżanie na ulicę lub szosę z obiektu przydrożnego albo drogi dojazdowej do niego (np. stacji benzynowej). Do ruchu włączamy się, wyjeżdżając z drogi nie będącej drogą publiczną oraz ze strefy zamieszkania. Podobnie, jeśli wjeżdżamy na drogę z pola, na jezdnię z pobocza, chodnika lub pasa ruchu dla pojazdów powolnych, na jezdnię lub pobocze ze ścieżki dla rowerzystów oraz na drogę twardą z gruntowej. W tym ostatnim przypadku warto pamiętać, że drogą twardą jest jezdnia o nawierzchni bitumicznej, betonowej, kostkowej, klinkierowej, brukowcowej, tłuczniowej lub żwirowej oraz z płyt betonowych albo kamienno-betonowych, jeżeli długość nawierzchni przekracza 20 m. W odniesieniu do pojazdów szynowych włączanie się do ruchu następuje podczas wyjeżdżania z zajezdni lub przy ruszaniu z pętli.ZasadyReguły obowiązujące przy włączaniu się do ruchu są bardzo proste. Należy tylko pamiętać o dwóch sprawach. Po pierwsze, kierujący pojazdem włączającym się do ruchu jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa każdemu innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu. Po drugie, co jest wynikiem swoistego uprzywilejowania komunikacji publicznej, kierowca samochodu jadącego po obszarze zabudowanym, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego lub trolejbusowego, zobowiązany jest zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić autobusowi lub trolejbusowi włączenie się do ruchu. Jeśli przystanek jest wyodrębniony na prawym pasie, to należy umożliwić autobusowi zmianę pasa przy ruszaniu. Warunkiem jest sygnalizowanie takiego zamiaru przez kierowcę autobusu.
Policjant radzi
Dziś chciałbym omówić jeden z najistotniejszych manewrów, jakie każdy kierowca musi wykonać na drodze, a mianowicie włączanie się do ruchu. Od tego przecież wszystko się zaczyna.