Żałować chyba trzeba, że tak się nie stało. ZaletyWpływ, jaki mogłoby to wywrzeć na poprawę bezpieczeństwa, wydaje się oczywisty. Widoczność innych pojazdów na drodze to jeden z czynników mających bezpośredni wpływ na stan bezpieczeństwa. Jest ona szczególnie ważna podczas wykonywania jednego z podstawowych, a jednocześnie najniebezpieczniejszych manewrów, jakim jest wyprzedzanie. Właściwa ocena prędkości oraz dobra widoczność pojazdu jadącego z przeciwka jest gwarancją bezpieczeństwa tego manewru. Na widoczność pojazdów wpływa wiele czynników: oświetlenie otoczenia, ruch i prędkość samochodu, jego wielkość, kontrast między autem a otoczeniem. Włączone światła nawet w dzień poprawiają ten ostatni czynnik, dzięki czemu łatwiej zauważyć nadjeżdżający z naprzeciwka pojazd.ŚwiadomośćPoruszając się po naszych drogach, zauważyć można, iż coraz więcej kierowców używa świateł mijania w miesiącach, w których nie jest to wymagane przepisami. Oznacza to, że rośnie świadomość tego, jak duże znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego ma dobra widzialność użytkownikow dróg. Tym bardziej, że jest to w zasadzie beznakładowy sposób częściowej poprawy stanu bezpieczeństwa na drogach.AnalizySzacunki przeprowadzone przez Europejską Radę Bezpieczeństwa Transportu wskazują, że wprowadzenie świateł do jazdy dziennej i nakazanie korzystania z nich od świtu do zmierzchu powinno przyczynić się do istotnego spadku liczby wypadków z udziałem dwóch lub więcej pojazdów. Podobne w swojej wymowie są rezultaty analizy przeprowadzonej w 1997 r. na zlecenie Unii Europejskiej. Stwierdzono tam, że upowszechnienie jazdy w dzień na światłach w krajach UE powinno doprowadzić do spadku liczby wypadków śmiertelnych w dzień o 25 proc. Przeciwnicy takich rozwiązań przedstawiają argument, że nakazanie jazdy na światłach w dzień przez cały rok spodowuje zwiększone zużycie paliwa. W krajach UE oszacowano koszty zmian. Dokonano porównania kosztów zwiększonego zużycia paliwa z korzyściami wynikającymi z obniżenia liczby wypadków. Bilans jednoznacznie wskazał, że niezależnie od aspektu moralnego także z ekonomicznego punktu widzenia zmiany takie są w pełni uzasadnione.
Policjant radzi,
Od początku października do ostatniego dnia lutego wszyscy kierujący pojazdami zobowiązani są do używania przez całą dobę świateł mijania lub, gdy ich pojazd jest w takie wyposażony, świateł do jazdy dziennej.W swoim czasie, przy okazji jednej z licznych nowelizacji Prawa o ruchu drogowym toczyła się dyskusja, czy nie rozszerzyć obowiązku używania świateł w okresie od świtu do zmierzchu na cały rok.