A może zrezygnować z zestawu i zacząć korzystać ze słuchawki noszonej na uchu? Tylko kto chce przez cały czas wyglądać jak cyborg? Rozwiązanie tego problemu nazywa się Bluetooth. To uniwersalne łącze radiowe pozwala na współpracę telefonu z zestawem głośnomówiącym bez uciążliwych przewodów i specjalnych uchwytów. Podstawowe modele Bluetoothowych zestawów przeznaczonych do montażu w samochodzie kosztują ok. 200 zł. Ich największą zaletą jest to, że mogą współpracować z każdym telefonem obsługującym standard Bluetooth niezależnie od jego marki. Przy zmianie telefonu zestaw głośnomówiący może pozostać bez zmian.Montaż zestawu Bluetooth w warsztacie kosztuje przynajmniej 150-300 zł. To wystarczający powód dla nas, żeby sprawdzić, czy nie da się tego zrobić zupełnie samodzielnie.Tylko dla orłówObiekt testu: zestaw Motorola IHF 1000 do zamontowaniaw Audi A4. Wynik testu: osoby mające choć odrobinę talentów manualnych mogą montażowi tego zestawu podołać. Wszystko nie powinno trwać dłużej niż 2-3 godziny.Na wszelki wypadek wolimy jednak przestrzec majsterkowiczów przed przecenianiem własnych umiejętności i zdolności. Największym problemem jest zazwyczaj dołączona, kiepska instrukcja montażu. Poza tym w trakcie instalacji można natrafić na kilka podstępnych pułapek, groźnych dla majsterkowicza amatora:- W przypadku naszego Audi trzeba było na chwilę wymontować radio i sterowanie klimatyzacji. Należy pamiętać o odłączeniu akumulatora.- Trzeba było przerobić nieco elementy tapicerki przy przednich słupkach, podsufitkę oraz dół deski rozdzielczej.- Uwaga! W Audi A4, a także w wielu innych autach w osłonie przedniego słupka znajduje się airbag! Nie wolno używać żadnych ostrych narzędzi.Co do wiązki elektrycznej zestawu: trzeba ją podłączyć do instalacji i porządnie zaizolować. W przeciwnym wypadku cały wysiłek na nic się nie zda, cały zestaw i tak nie będzie funkcjonował prawidłowo. Im nowsze auto, tym większe wyzwanie, bo nowoczesne instalacje z dużą wrażliwością reagują na jakiekolwiek niefabryczne modyfikacje. Na szczęście w większości przypadków przy podłączeniu urządzenia dzięki znormalizowanym wtykom prawie nie da się pomylić.W przypadku, kiedy musimy zdemontować radio zabezpieczone kodem, warto wcześniej sprawdzić, czy potrafimy je potem samodzielnie odblokować. Porada na koniec: wbrew pozorom wszystkie śrubki podtrzymujące różne części samochodu są bardzo potrzebne. Warto na wszelki wypadek przygotować sobie pojemniczek na drobne elementy. Im mniej ich zostanie, tym lepiej. Montaż krok po kroku1 W naszym aucie po odłączeniu akumulatora należy zdemontować radio i panel sterowania klimatyzacji. Dzięki znormalizowanym wtykom nie grożą pomyłki przy podłączeniu2 Następnie należy wyjąć osłonę dźwigni zmiany biegów i popielniczkę. Warto to robić ostrożnie, bo delikatne, plastikowe zatrzaski osłon można łatwo połamać3 Przewód z przyciskiem sterującym przepychamy przez szczeliny w konsoli. Wybieramy dla niego taką drogę, żeby nie miał kontaktu z ruchomymi częściami4 Miejsce na przewód. Za pomocą wiertarki robimy otwór w ramce pod osłoną dźwigni zmiany biegów. Nie w każdym samochodzie jest to jednak konieczne5 Osłonę wraz z naklejonym na nią przyciskiem sterującym umieszczamy na jej pierwotnym miejscu. Podczas wkładania osłony także uważajmy na zatrzaski6 Głośnik montuje się pod deską rozdzielczą, np. pod nogami pasażera. Przewody należy poprowadzić pod schowkiem, a w każdym razie tak, aby były schowane7 Zasilanie doprowadzamy z przewodów dochodzących do kostki radia. Jeżeli nie znamy schematu kostki ISO, potrzebny nam będzie prosty próbnik elektryczny8 Dobra izolacja to podstawa. W przypadku jakichkolwiek przebić lub prądów błądzących zestaw nie będzie działać, może też uszkodzić inne urządzenia podłączone do instalacji9 Zdejmujemy osłonę oświetlenia wnętrza, przyda się tu śrubokręt akumulatorowy. Ewentualnie delikatnie odpinamy podsufitkę, aby móc przeprowadzić kabel10 Kiedy już cały panel zawiśnie na przewodach, można wprowadzić tamtędy przewód wraz z mikrofonem. Często da się go też zamontować na przednim słupku11 Następnie montujemy konsolę oświetlenia wnętrza, mikrofon zestawu przytwierdzamy rzepem. Przewód przeprowadzamy pod tapicerką do przedniego słupka12 W razie potrzeby demontujemy osłony wewnętrzne słupków. Uważamy przy tym, aby nie uszkodzić poduszek powietrznych, które mogą być zamontowane w słupkach13 Wzdłuż słupka prowadzimy przewód do dołu. Zanim zamontujemy osłony ponownie, sprawdźmy, czy wszystko działa. Osłony nie lubią wielokrotnego odkręcania14 Zza słupka kabel trzeba doprowadzić do centralki. Uważajmy, aby go nie zerwać i nie uszkodzić przy okazji elementów tapicerskich. Są tak drogie, że warto uważać15 Przewód zasilający centralki podłączamy do odpowiedniego styku w skrzynce bezpieczników. W razie wątpliwości lepiej spytać elektryka. Później można podłączyć akumulator16 Za pomocą próbówki (możemy też użyć multimetru) sprawdzamy, czy zgodnie ze schematem zamieszczonym w instrukcji udało się doprowadzić zasilanie do urządzenia 17 Pozostaje jeszcze podłączenie wtyków do sterownika zestawu głośnomówiącego. Przed zamontowaniem wszystkich osłon warto sprawdzić, czy zestaw działa18 Jeżeli test się powiódł, pozostaje jeszcze starannie rozmieścić przewody, umocować je oraz zamontować z powrotem radio i panel klimatyzacji. Gotowe!Bluetooth Standard radiowej, bezprzewodowej komunikacji między różnymi urządzeniami elektronicznymi oparty na łączności radiowej w paśmie 2,4 GHz. Maksymalny zasięg na otwartej przestrzeni to ok. 100 m. Nazwa pochodzi od duńskiego króla Haralda Sinozębego (to właśnie oznacza Bluetooth), który zasłynął ze zjednoczenia znacznej część Skandynawii. W tym standardzie możliwe jest połączenie np. telefonu z samochodowym zestawem głośnomówiącym, ze słuchawką bezprzewodową, z komputerem itp. Marka urządzeń łączonych bezprzewodowo nie ma znaczenia dla jakości współpracy - liczy się, czy spełniają normy standardu. Car-KitZestaw samochodowy współpracujący z telefonem za pomocą uchwytu (przewodowo) lub przez łącze radiowe w standardzie Bluetooth.Uchwyt(Cradle - po angielsku kołyska) - montowany na desce rozdzielczej lub do szyby. Może być zintegrowany ze specjalnym wtykiem łączącym telefon z zestawem lub służącym do ładowania i zasilania urządzenia mobilnego.Zestaw słuchawkowy (headset)Najtańszy i najprostszy sposób prowadzenia rozmowy telefonicznej podczas jazdy samochodem. Występują słuchawki przewodowe oraz łączące się z telefonem za pomocą radiowego łącza w standardzie Bluetooth.HFP (hands free profile)Standard sterowania zestawów samochodowych za pomocą telefonu komórkowego.ProviderDostawca usług, czyli w tym przypadku operator telefonii komórkowej.SIM Access Profile (SAP)Podobnie jak HFP - standard pozwalający na współpracę telefonu z zestawem. Pozwala na korzystanie przez zestaw z danych zawartych na karcie SIM (np. książka telefoniczna) bez konieczności wyjmowania karty z telefonu. Karta SIM jest wirtualnie "klonowana" - nadajnik telefonu komórkowego pozostaje wyłączony. Jedyną funkcją aparatu jest odczytywanie danych z karty. Za komunikację odpowiadają nadajnik i odbiornik z zestawu samochodowego. Dzięki temu jakość połączenia jest znacznie lepsza (antena zewnętrzna).
Porozmawiaj bez kablowania
I znowu problemy! Nowa komórka nie pasuje do starego zestawu głośnomówiącego zamontowanego w samochodzie. Nowy uchwyt, o ile da się go w ogóle podłączyć, kosztuje co najmniej 100 zł.