Jest też drugi, seryjnie oferowany model - Honda Insight. Naszych Czytelników interesuje, czy napędy hybrydowe mają przyszłość, czy staną się powszechnie stosowane?- Znam oba modele, a Priusem miałem okazję odbyć krótką jazdę. To bardzo ciekawe auto. Specjaliści uważają, że napęd hybrydowy to przejściowe rozwiązanie. Ja podzielam ten pogląd. W dłuższej perspektywie: kilku, kilkunastu lat wprowadzone zostaną ogniwa paliwowe. Już teraz pracują nad tym rozwiązaniem wielkie firmy. Jest jeszcze wiele technicznych problemów do rozwiązania, poza tym nie można zapominać, że na świecie istnieje silne lobby paliwowe, nie zainteresowane zastąpieniem ropy i benzyny innymi źródłami napędu, jak np. wodór. Zanim zatem ogniwa paliwowe wejdą do seryjnej produkcji, pojawiać się mogą - jak powiedziałem - przejściowe rozwiązania, w tym napędy hybrydowe. Znajdują one uznanie ekologów, gdyż pozwalają skutecznie ograniczyć emisję szkodliwych substancji w spalinach. Auta z napędem hybrydowym sprawdzają się dobrze w ruchu miejskim, gdzie często występują korki, prędkość jest niewielka. Pracuje wtedy głównie silnik elektryczny. Samochody z silnikami spalinowymi w takich warunkach wydzielają szczególnie dużo szkodliwych substancji w spalinach. Napęd hybrydowy ma tę zaletę, że nie ogranicza zasięgu auta (jak w samochodach wyposażonych tylko w silnik elektryczny, które mogą przejechać po jednym naładowaniu baterii najwyżej 100-120 km). W hybrydzie akumulatory są stale doładowywane, poza tym silnik elektryczny wykorzystywany jest tylko chwilowo, przy dużych obciążeniach. Inną zaletą rozwiązań hybrydowych jest możliwość zastosowania silnika spalinowego o stosunkowo małej pojemności i mocy. Wystarczy 60-75 KM. W normalnych autach silnik musi mieć pewien zapas mocy potrzebnej do przyspieszeń. W napędzie hybrydowym, gdy potrzeba chwilowo większej mocy, na przykład podczas przyspieszania, wyprzedzania, jazdy pod górę - komputer automatycznie włączy dodatkowo napęd elektryczny.- Czy w napędach hybrydowych wykorzystuje się silniki benzynowe, czy Diesla? - Benzynowe. Diesla nie opłaca się stosować, ze względu na jego wyższy koszt.- A skrzynia biegów: ręczna czy automatyczna?- Automatyczna. Wtedy można optymalnie sterować zarówno dobieraniem biegów, jak i załączaniem silnika elektrycznego lub spalinowego.Sterowaniem przy napędzie hybrydowym zajmuje się komputer. Odbywa się to bez udziału kierowcy. Rusza się z wykorzystaniem silnika elektrycznego. Gdy mocniej wciśniemy pedał gazu - komputer włącza dodatkowo silnik elektryczny. Podobnie jest w przypadku każdego zwiększenia obciążenia samochodu (wyprzedzanie, wjazd pod górę itp). Kierowca nie odczuwa zmiany rodzaju napędu. Może to jedynie zaobserwować na ekranie umieszczonym na desce rozdzielczej. Można tam też obserwować, kiedy energia kinetyczna (podczas hamowania) jest wykorzystywana do doładowywania akumulatorów.
Praktyczne rady
- Panie doktorze, w tym numerze w dziale Testy przedstawiamy wrażenia z jazd Toyotą Prius. Jest to pojazd z napędem hybrydowym, czyli wykorzystującym silnik elektryczny i spalinowy.