Radzę zacząć od wymiany filtra kabinowego oraz odkażenia układu wentylacyjnego. Obie te czynności w większości modeli aut można wykonać samodzielnie, bez konieczności wizyty w serwisie. Potrzebne do tego materiały (filtr kabinowy i preparat do czyszczenia klimatyzacji) są dostępne m.in. w sklepach i hurtowniach motoryzacyjnych.
Źródłem nieprzyjemnych zapachów są drobnoustroje – głównie bakterie i grzyby – rozwijające się na parowniku, w przewodach układu wentylacyjnego oraz w samym filtrze kabinowym. Jak zabrać się do czyszczenia wentylacji?
Najpierw należy wymontować stary filtr (zwykle znajduje się on na podszybiu lub pod schowkiem po stronie pasażera) i wyczyścić obudowę, w której był on umieszczony. Następnie należy zaaplikować preparat czyszczący do układu. Trzeba się przy tym stosować do instrukcji dołączonej do konkretnego środka. Niektóre preparaty wpuszcza się do kratek nawiewu lub przez wlot powietrza do układu wentylacyjnego (po wyjęciu filtra kabinowego), natomiast inne – po uruchomieniu rozpylania – zostawia się w zamkniętym wnętrzu auta z układem wentylacyjnym włączonym w trybie obiegu wewnętrznego.

Przed zamontowaniem nowego filtra kabinowego należy odkazić układ odpowiednim
środkiemŻródło: Auto Świat / Piotr Szypulski
Dopiero po odkażeniu układu należy zamontować nowy filtr kabinowy. Uwaga: na rynku dostępne są, obok filtrów standardowych, również tzw. filtry węglowe, zatrzymujące nie tylko cząsteczki brudu czy pyłki roślin, lecz także nieprzyjemne zapachy. Uwaga! Takie filtry powinno wymieniać się częściej od standardowych.
Zobacz, jak skutecznie odkazić klimatyzację
Materiał przygotowany we współpracy z firmą Amtra