Auto Świat Porady Eksploatacja Przełożenia skrzyni biegów

Przełożenia skrzyni biegów

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Tydzień temu stwierdziliśmy rzecz nie dla każdego oczywistą: silnik spalinowy ma niewielkie zdolności robocze i dlatego w ograniczonym stopniu nadaje się do napędzania auta. Siłę napędową wytwarza tylko w niewielkim przedziale prędkości obrotowej, więc nie jest w stanie zapewnić wystarczająco dużego spektrum szybkości, od ruszania z miejsca po prędkość maksymalną.

W pionierskich latach motoryzacji, gdy geniusze w rodzaju Carla Benza lub Gottlieba Daimlera zaczynali konstruować pierwsze "samojezdne powozy", miało to bezpośredni związek z rzeczywistością. Ich pojazdy albo stały, albo jechały — prędkość regulowana była tu tylko obrotami silnika. Szybko okazało się, że konieczne jest zastosowanie skrzyni przekładniowej. Jeszcze przed końcem XIX stulecia samochody otrzymały "przełożenie górskie", dzięki któremu mimo maleńkiej mocy były zdolne podjechać pod stromą uliczkę.Z biegiem lat z tej prostej przekładni wykształciła się skrzynia biegów, a dokładnie "zespół przekładni zębatych o możliwości zmiany przełożenia".

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
BW