• Właściwa pojemność akumulatora i odpowiedni prąd rozruchowy to nie wszystko – w autach stosuje się obecnie kilka typów akumulatorów o odmiennych właściwościach
  • Akumulator źle dobrany do samochodu może na początku działać bardzo dobrze, jednak zwykle psuje się albo zużywa bardzo szybko
  • Jeśli akumulator zużyje się w wyniku pracy w nieodpowiednich warunkach, nie ma co liczyć, że zostanie wymieniony w ramach gwarancji

Kupno na własną rękę akumulatora do auta jest możliwe, ale nieco bardziej skomplikowane niż parę lat temu. To dlatego, że pojawiły się i rozpowszechniły nowe typy akumulatorów, zaś wymagania różnych modeli samochodów w odniesieniu do typu baterii są bardzo specyficzne. Nie jest też tak, że wystarczy kupić akumulator dostosowany do najwyższych obciążeń występujących w samochodach, aby mieć pewność, że będzie działać przez długi czas. To dlatego, że instalacja elektryczna współczesnego auta jest "sprofilowana" pod kątem wybranego typu akumulatora.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Jak wybrać nowy akumulator — po pierwsze, sprawdź, jaki to typ

Jeśli akumulator umieszczony jest w obudowie termicznej, należy ją odsłonić i sprawdzić, co to za typ akumulatora. Jeśli AGM, wymaga on specjalnego trybu ładowania i nie można zastąpić go innym typem baterii Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Jeśli akumulator umieszczony jest w obudowie termicznej, należy ją odsłonić i sprawdzić, co to za typ akumulatora. Jeśli AGM, wymaga on specjalnego trybu ładowania i nie można zastąpić go innym typem baterii

Musimy wiedzieć (i warto od tego zacząć), czy nasz samochód fabrycznie był wyposażony w zwykły akumulator kwasowo-ołowiowy, akumulator EFB (ang. enhanced flooded battery) lub AGM (ang. absorbent glass mat). Nie ma przy tym opcji, aby akumulator AGM zastąpić zwykłym lub odwrotnie: zwykły akumulator obciążony pracą cykliczną w instalacji przystosowanej do akumulatora AGM może ulec zużyciu w ciągu kilku-kilkunastu tygodni pracy. Z kolei akumulator AGM w nieodpowiednim środowisku po prostu zepsuje się (np. ulegnie przegrzaniu). Jeśli zatem potrzebujemy akumulatora AGM, to szukamy akumulatora wyłącznie wśród tego typu baterii. Jak to sprawdzić? Na (prawie) każdym akumulatorze jest informacja, szukajmy więc napisów "AGM", "EFB" lub innych. Akumulatory wapniowe (calcium) czy srebrowe (silver) to ulepszone wersje zwykłych baterii kwasowo-ołowiowych, które w pewnych przypadkach mogą się zastępować bez najmniejszych problemów.

Jak wybrać nowy akumulator — po drugie, pojemność

Pojemność akumulatora musi być dostosowana do wymagań samochodu, przy czym wiele aut ma określony przedział pojemności baterii (nie jedną sztywno określoną wartość). Zwykle nieco większy akumulator (o ile jego pojemność mieści się w przedziale przewidzianym przez producenta samochodu) jest lepszym wyborem niż mniejszy m.in. dlatego, że dłużej trwa jego rozładowanie w warunkach postoju. Im wyższa pojemność akumulatora, tym także wyższy jego prąd rozruchowy. Ogólnie: lepiej, gdy pojemność akumulatora jest nieco za wysoka niż za niska.

Po trzecie, akumulator "prawy" czy "lewy"?

Należy zwrócić uwagę na położenie zacisków akumulatora: czy – patrząc na akumulator od frontu – "plus" umieszczony jest po prawej czy po lewej stronie. Jedną z cech akumulatora jest właśnie "prawy plus" albo "lewy plus" – akumulatora o niewłaściwym położeniu zacisków nie da się zamontować w samochodzie.

Jak wybrać nowy akumulator — po czwarte, prąd rozruchowy

W przypadku typowych akumulatorów rozruchowych prąd rozruchowy (najprościej rzecz ujmując to maksymalny wydatek energii, jaką może oddać akumulator w jednostce czasu) podawany w amperach (np. 680 A) rośnie wraz z pojemnością baterii. Jeśli pojemność akumulatora jest odpowiednia, prąd rozruchowy zwykle też. W wyjątkowych przypadkach prąd rozruchowy akumulatora może być jednak za niski – dlatego np. akumulatory kwasowo-ołowiowe stosowane na jachtach do zasilania świateł czy lodówki mogą być nieodpowiednie do samochodów, nawet jeśli ich wymiary i pojemność elektryczna są odpowiednie.

Problemem związanym z określaniem prądu rozruchowego jest to, że parametr ten podawany jest według różnych norm. Zazwyczaj można przyjąć więc, że jeśli mamy do czynienia z typowym akumulatorem rozruchowym i jego pojemność oraz typ są odpowiednie, to wartość prądu rozruchowego także.

Jak wybrać nowy akumulator — po piąte, wielkość obudowy

Akumulator musi pasować do wnęki przewidzianej na niego w aucie Foto: Auto Świat
Akumulator musi pasować do wnęki przewidzianej na niego w aucie

Akumulator musi zmieścić się we wnęce, którą na niego przewidziano w samochodzie w taki sposób, aby można go było solidnie przykręcić do podstawy. To problem dotyczący zwłaszcza właścicieli starszych aut dalekowschodnich marek, w których odpowiednie są akumulatory o nietypowych proporcjach: stosunkowo wysokie, natomiast mieszczące się na niewielkiej podstawie. Również decydując się – z różnych względów, np. z powodu zainstalowanego dodatkowego wyposażenia – na akumulator o podwyższonej pojemności, warto upewnić się, że zmieści się on w taki sposób, aby dało się go pewnie przykręcić.

Jak wybrać nowy akumulator — po szóste, nietypowe zaciski

Niektóre samochody mają klemy dostosowane do nietypowych zacisków akumulatora. Warto na to zwrócić uwagę – w niektórych autach nie da się zamontować bez przeróbek "zwykłego" akumulatora. W ostateczności do nietypowych zacisków akumulatora są specjalne przejściówki, niemniej jeśli to możliwe, lepiej ich unikać. Im mniej połączeń, tym lepiej.

Jak wybrać nowy akumulator — po siódme, ostrożnie z zakupami przez Internet!

Akumulator to specyficzny towar – musi być przewożony w odpowiedniej pozycji (bo się rozleje), nie można nim rzucać (bo pęknie), ryzykowne jest wykładanie opakowania styropianem (bo kulka styropianu może dostać się do odpowietrznika i go zatkać). Oczywiście akumulatory samochodowe można wysłać bezpieczną przesyłką, jednak jest ona nawet kilkakrotnie droższa od zwykłej. Dlatego niezwykle ryzykowne jest kupowanie go przez internet z dostawą do domu, jeśli nie mamy pewności, że zostanie on dowieziony w bezpieczny sposób. Zwykła przesyłka kurierska na pewno nie jest bezpieczna, dlatego lepiej jest odebrać akumulator osobiście. Przy okazji można oddać stary akumulator i nie płacić kaucji (30 zł).

Uwaga: w nowszych pojazdach do wymiany akumulatora potrzebne jest specjalne urządzenie elektroniczne, które "przedstawi" nowy akumulator sterownikowi samochodu. W przeciwnym wypadku po wymianie starego akumulatora na nowy auto będzie zachowywać się (przynajmniej przez jakiś czas) tak, jakby… akumulator wciąż był stary. Albo będzie wyświetlać błąd.