- Skąd się biorą w spalinach tlenki azotu? - W powietrzu jest 78 proc. azotu, 21 proc. tlenu, reszta to inne gazy. W komorze spalania zawsze jest trochę niewykorzystanego (niespalonego) tlenu. Łączy się on z azotem i tak powstają tlenki azotu. - Czy recyrkulacja spalin pomaga zmniejszyć toksyczność spalin zarówno w silnikach benzynowych, jak i Diesla?- Najbardziej w silnikach Diesla, w benzynowych znacznie mniej. Dlaczego? To wynika z zasady działania tych silników. W benzynowym spalana jest mieszanka o stałym składzie (14,7 części powietrza na jedną część paliwa). Regulacja jest ilościowa - gdy dodajemy gazu,zwiększamy ilość mieszanki kierowanej do cylindra. Ponieważ skład mieszanki jest stały, to i zawartość tlenu w niej jest stała. Poza tym w silnikach benzynowych można zredukować tlenki azotu w katalizatorze. A w dieslach? Tu ilość powietrza w cylindrze jest stała, a zmienia się ilość paliwa - gdy dodajemy gazu, zwiększamy dawkę paliwa wtryskiwanego do sprężonego w cylindrze powietrza. Na wolnych obrotach dawka paliwa jest bardzo mała, a powietrza dużo, powstaje więc nadmiar tlenu, który - jak już wspominałem - łączy się z azotem, tworząc tlenki azotu. Dlatego w dieslach recyrkulacja jest bardzo potrzebna, szczególnie przy małych obrotach silnika i podczas jego rozruchu.- W jaki sposób część spalin trafia z powrotem do cylindra?- W kolektorze wydechowym umieszczony jest zawór elektromagnetyczny, który otwiera się w zależności od obrotów silnika. Przy małych obrotach otwarcie będzie duże, a więc i duża część spalin z powrotem trafia do cylindra. Przy wysokich obrotach otwarcie zaworu jest niewielkie.- Czy silnik z recyrkulacją spalin wymaga specjalnych czynności obsługowych?- Nie. Układ jest bardzo prosty, w zasadzie nic nie powinno się w nim zepsuć. Ale... Bardzo rzadko zdarza się, że zawór zanieczyszcza się i zawiesza. Dlatego powinien być sprawdzony co jakiś czas przy okazji przeglądu samochodu. - Czy kierowca odczuje, że zawór recyrkulacji jest uszkodzony. Czy będzie to szkodliwe dla silnika?- Dla silnika zawieszenie się zaworu nie jest szkodliwe. W dieslach do zawieszenia dochodzi w pozycji największego otwarcia zaworu. Na wolnych obrotach wszystko jest OK. A na wyższych mogą pogorszyć się osiągi. Widoczne będzie również większe niż zazwyczaj dymienie z rury wydechowej.
Recyrkulacja spalin
- Panie Doktorze, co to jest recyrkulacja spalin w silnikach samochodowych?- Recyrkulacja polega na dostarczaniu części spalin do kolektora dolotowego, gdzie mieszają się one z powietrzem, a potem trafiają do komory spalania. Recyrkulację stosuje się w celu obniżenia toksyczności spalin, a w szególności zmniejszenia tlenków azotu.