Saab BioPower - Auto pełne wódki Foto: Auto Świat
Saab BioPower - Auto pełne wódki

Benzyna z domieszką spirytusu zawiera więc wodę - w baku jest jej dużo więcej, niż gdy tankujemy czystą benzynę. A woda powoduje korozję przewodów paliwowych, pompy paliwa, złączek, a także silnika. Trzeba drobnych zmian, aby jeździć na wódce Silniki Saaba przystosowane do spalania spirytusu mają zmodyfikowane nie tylko oprogramowanie (żeby łatwo przystosowywał się do zmian liczby oktanowej paliwa i jazdy na mieszance benzyny ze spirytusem w różnych proporcjach), ale ma także uodporniony na korozję cały układ paliwowy - w tym zbiornik, pompę i przewody. Wzmocniono także zawory i gniazda zaworowe silnika. Silnik jest tak ustawiony, aby wykorzystywał podwyższoną liczbę oktanową paliwa E85. Mając w baku głównie spirytus, silnik rozwija moc o 30 KM większą, niż gdy w zbiorniku znajduje się tylko benzyna. W Szwecji Saab BioPower kosztuje prawie 1000 euro więcej niż zwykły. Jednak firmy, które decydują się na taki zakup, płacą niższe podatki, bo biopaliwo jest ekologiczne. Użytkownicy aut zasilanych paliwem E85 mają prawo wjeżdżać bez ograniczeń do centrum Sztokholmu i parkować za darmo. Jeżeli chodzi o koszty paliwa, to E85 jest tańsze niż benzyna, bo fiskus rezygnujez części podatków.

strona 2

Niestety, w ruchu miejskim silnik zużywa nawet 30 proc. więcej tego paliwa niż benzyny. Jazda na spirytusie jest ekologiczna Spalanie E85 jest podobne do spalania benzyny tylko przy niewielkim obciążeniu silnika - wówczas oszczędzamy także na kosztach paliwa. Jednak największe są korzyści ekologiczne. Wprawdzie silnik, spalając spirytus, emituje dwutlenek węgla, ale taką samą ilość tej substancji pochłoną rośliny, z których wyprodukowany zostanie nowy alkohol etylowy. Ale jak prohibicja, to prohibicja! W przeciwieństwie do krajów, w których świadomość ekologiczna jest wysoka, w Polsce na stacjachzapewne jeszcze długo nie zobaczymy dystrybutora z E85. Mimo że - jak wiemy z nieoficjalnych źródeł - samochody na to paliwo będzie można kupić w Polsce już pod koniec roku. Saab BioPower ma kosztować o 4 tys. zł więcej niż zwykły.Testowaliśmy Saaba BioPower 2.0T Saabem BioPower przejeździliśmy pełen zbiornik samochodowej wódki, a potem zbiornik czystej benzyny. Efekt? Tak jak przypuszczaliśmy - samochód po wódce jeździ dużo szybciej! Szczególnie duża różnica jest zauważalna na niskich obrotach oraz w chwili ruszania - silnik zasilany spirytusem chętniej wkręca się na obroty.