Auto Świat Porady Eksploatacja Serwis klimatyzacji - dlaczego jest tak drogo?!

Serwis klimatyzacji - dlaczego jest tak drogo?!

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel

Jeszcze do niedawna sytuacja była prosta, bo wszystkie samochody korzystały z czynnika R134a, zaś serwis klimatyzacji (wraz z napełnieniem!) zazwyczaj mieściły się w rozsądnej kwocie - do 150 zł. Potem jednak przyszedł rok 2013, a wraz z nim nowa dyrektywa UE 2006/40/EG (Mobile Air Conditioning; MAC), dotycząca m.in. walki z gazami cieplarnianymi. Czyli np. z czynnikiem R134a, stosowanym m.in. w samochodach

Serwis klimatyzacji
Auto Świat / Piotr Czypionka
Serwis klimatyzacji
  • Coraz popularniejsze będą stawać się elektryczne sprężarki klimy - dziś to już norma w hybrydach i elektrykach
  • Unijne dyrektywy regulują dostępność i podaż tzw. F-gazów, w związku z czym ceny czynnika R134a (zawiera fluor) drastycznie wzrosły w ciągu kilkunastu miesięcy
  • Zestawy do samodzielnego odgrzybiania klimatyzacji kosztują zazwyczaj od 25 do 50 zł i są dość proste w użyciu - poradzi sobie z tym nawet laik

Według dyrektywy wszystkie nowo homologowane modele miały od tej pory (początkowo plany zakładały 2011 r., ale były trudności m.in. z dostawami) korzystać z czynnika R1234yf, który co prawda jest łatwopalny, a produkty jego spalania - silnie trujące dla ludzi, ale za to ma wydatnie przyczynić się do redukcji efektu cieplarnianego. Co ciekawe, przez pierwsze kilka lat obowiązywania dyrektywy tylko niektóre marki przestawiły się na nowy czynnik, pozostałe - zasłaniając się m.in. złymi wynikami testów zderzeniowych (R1234yf ulega samozapłonowi w temperaturze ok. 400 st. Celsjusza!) - skutecznie się migały.

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel