Już w 2001 roku stowarzyszenie producentów samochodów podjęło decyzję, że od lipca 2004 r. ABS montowany będzie seryjnie. Podobne rozwiązanie chcą wprowadzić także Japończycy. W tym miejscu warto przypomnieć, żesystem antyblokujący ABS po raz pierwszy zamontowany został - jako dość kosztowna opcja - w 1978 roku w luksusowym Mercedesie klasy S. - Czy za kilka lat system ABS będzie warunkiem uzyskania przez auto homologacji?- Na pewno. Tym bardziej, że koszty wyprodukowania i zamontowania ABS-u bardzo zmalały. - Dlaczego ABS jest tak ważnym układem w samochodach?- Ponieważ zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania i daje możliwość manewrowania samochodem nawet przy ostrym hamowaniu. W autach bez ABS-u po zablokowaniu kół kierowca nie ma możliwości np. skręcić, aby ominąć przeszkodę. Auto z zablokowanymi kołami porusza się po linii prostej albo wpada w poślizg i zachowuje się nieprzewidywalnie (jedzie bokiem, kręci bączki itp). - Ale w aucie bez ABS-u wystarczy zdjąć nogę z pedału hamulca, aby odzyskać sterowność. A poza tym hamowanie przy zablokowanych kołach jest najbardziej skuteczne. - To prawda, ale pod warunkiem, że jesteśmy kierowcami rajdowymi z dużym doświadczeniem. Większość kierowców to amatorzy, którzy w momencie, gdy ich auto wpada w poślizg, nie wiedzą, co zrobić. ABS jest dla nich wybawieniem, gdyż działa automatycznie, steruje nim elektronika. Kierowca musi tylko mocno naciskać pedał hamulca i wiedzieć, że w tym samym czasie może wykonywać manewry. - O czym musi wiedzieć kierowca mający w samochodzie system ABS?- Że w sytuacjach awaryjnych może hamować z całej siły, bez obawy poślizgu. Poza tym może hamować na śliskiej nawierzchni, nawet w takich warunkach, kiedy koła jednej strony auta jadą po suchej nawierzchni, a drugiej po lodzie. A teraz ważna sprawa - system ABS zapewnia skuteczne zatrzymanie się na każdej nawierzchni, ale nie skraca drogi hamowania. Warunkiem prawidłowego działania układu ABS są dobre amortyzatory. Przy zużytych, na nierównej nawierzchni droga hamowania może dramatycznie wydłużyć się. ABS wymaga też płynu hamulcowego wysokiej jakości. Należy go wymieniać co 2 lata.- Czy wymiana opon lub kół, np. na zimowe, może zakłócić działanie ABS-u?- Jeżeli opony i felgi będą dobrane prawidłowo, to nie ma takiego niebezpieczeństwa.
Seryjny układ ABS
- Panie Doktorze, od 1 lipca w krajach zachodnich układ ABS montowany jest seryjnie we wszystkich nowych samochodach. Czy wynika to z jakichś nowych uregulowań prawnych?- Nie, to jest decyzja samych producentów.