Co prawda również czterocylindrową, ale kompletnie inaczej zorganizowaną. Tu wał korbowy nie leży pod blokiem silnika, ale stanowi jego część centralną. Z tego punktu cylindry rozciągają się w lewo i prawo, przez co silnik jest bardzo płaski. W "garbusie" VW nie wykorzystał tej wspaniałej zalety, ponieważ na silniku spoczywał tu (i ciężko harował) potwornych rozmiarów wentylator chłodzący silnik. Rozwijając jednak tę jednostkę napędową do modelu Transporter i typoszeregu 1500/1600, Volkswagen opracował także innego rodzaju wentylator i w samochodach tych silniki zajmowały już niewiele miejsca. W każdym razie silnik przeciwsobny (czyli popularnie mówiąc bokser) jest jedną z najdroższych w wytwarzaniu konstrukcji. Aby dobrze wyrównoważyć taką jednostkę napędową, trzeba w wale korbowym zastosować oddzielne wykorbienie i oddzielny czop dla każdego cylindra, a ponadto konieczne są tu dwie głowice silnikowe z oddzielnymi układami napędu zaworów. Oczywiście, odpowiednio do tego pojawia się więcej powierzchni przylegania do uszczelnienia, a więc do oszlifowania. Tym samym więc potencjalnie więcej jest miejsc, które mogą być nieszczelne. W "garbusie" napęd zaworów akurat nie stanowił problemu, ponieważ pod wałem korbowym, centralnie, umieszczono pojedynczy wałek rozrządu, który napędzał zawory za pośrednictwem długachnych popychaczy i dźwigienek. Ale silnik przeciwsobny ma także dużo zalet. Ponieważ tłoki przemieszczają się tu zawsze wobec siebie jak w lustrze, bokser dysponuje niemal idealnym wyważeniem. Siły masowe drugiego rzędu, które powodują chybotanie i wibracje w silniku rzędowym czterocylindrowym, są bokserowi całkowicie obce. Ten bliski perfekcji obrazek psują tylko śladowe niedoważenia, powodujące że silnik na wolnych obrotach lekko drży w swych mocowaniach. Komu to przeszkadza, ten powinien sięgnąć po dodatkowe cylindry: od sześciu silnik przeciwsobny jest wyważony idealnie. Właśnie dlatego Porsche od niepamiętnych czasów stosuje i preferuje właśnie taką liczbę cylindrów w swych przeciwsobnych silnikach. Bo kultura pracy jest dla tej firmy najważniejsza. Tłum. Maciej Pertyński
Silnik przeciwsobny
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google.