Trudno powiedzieć, czy to pozostałość po zgrzebnych czasach PRL-u, czy może rezultat czegoś innego, ale skórzana tapicerka w samochodzie – rzecz dość powszechna na Zachodzie, a za oceanem zupełnie naturalna – wciąż budzi w naszym kraju dość niezrozumiałe emocje.
Rzeczywiście, poprawia ona wygląd auta oraz komfort jego użytkowania (ale tylko razem z podgrzewaniem foteli, inaczej w zimie nie zdaje egzaminu,a najlepiej również z klimatyzacją).
Czemu więc nadal bywa najczęściem jedynie obiektem marzeń?
Faktem jest, że bardzo starannie dbają oto producenci samochodów. Za raczej zagadkową „tapicerkę skórzaną z elementami winylu” do modelu S40 Volvo liczy sobie na przykład 5970 zł. „Skóra” do Mercedesa klasy E kosztuje już 9278 zł, przy czym jest dostępna tylko razem z innymi, niekoniecznie potrzebnymi opcjami.
W innych cennikach bywa jeszcze gorzej – tapicerkę skórzaną oferują jedynie z topowymi silnikami i w najdroższych wersjach. Gdy porównamy koszty jej zakupu z cenami firm rzemieślniczych, widać od razu, że polskie rękodzieło będzie dużo tańsze.
Co tam jednak fotele…
Gałka dźwigni zmiany biegów, kosztująca w warsztacie kilkadziesiąt złotych, w cenniku Volvo S40 wyceniona została na 280 zł, a skórzane obszycie kierownicy – na 650 zł. A może w innych firmach jest taniej? Gdzie tam!
Przyjemność trzymania skórzanej kierownicy w nowym Golfie wymaga zakupienia pakietu obejmującego także obszycie dźwigni zmiany biegów i hamulca ręcznego oraz tajemniczy komputer pokładowy (który oddzielnie kosztuje 200 zł) za – bagatela! – 1230 zł.
Jak mawiał pewien znajomy stolarz – na detalach przycinka jest największa!
Ale nie zrażajcie się – tapicerkę skórzaną i detale wykończenia wnętrza zamówicie bez trudu w wielu warsztatach zajmujących się tapicerstwem samochodowym. Znajdziecie je też w Google lub „Panoramie firm”.
Nabywcy nowych pojazdów mogą postąpić tak: kupić samochód z najtańszą tapicerką materiałową i pogodzić się z tym, że pójdzie ona na straty. Jednak oferta warsztatów tapicerskich skierowana jest również do posiadaczy samochodów starszych, niekoniecznie zabytkowych.
Lepiej obszyć czy kupić gotowe?
Czy zamiast kupować na Allegro tylko trochę mniej zużyte fotele, nie lepiej poprosić o obszycie starych skórą w wybranym kolorze? Nowa tapicerka to coś więcej niż pokrowiec na fotel Profesjonalna naprawa fotela samochodowego nie może ograniczać się do wymiany obicia na nowe, tym bardziej gdy chodzi o skórę.
Szanujący się warsztat tapicerski weryfikuje stan i naprawia wszelkie mechanizmy regulacji siedziska, uszkodzone sprężyny i druty tapicerskie zastępuje nowymi, z reguły docina nowe gąbki wyściełające.
strona 2
Prace tapicerskie wymagają wiedzy i cierpliwości
Największym problemem firm zajmujących się tapicerstwem samochodowym jest dziś znalezienie odpowiednich pracowników. Robota nie jest bowiem może szczególnie ciężka w sensie fizycznym, ale wymaga dużych zdolności manualnych i jeszcze więcej cierpliwości i zorganizowania.Jedno błędne cięcie i płat materiału musi trafić do odpadów…
Co można zamówić w warsztacie?
Wykonanie tapicerki skórzanej i detali wykończenia wnętrza w warsztacie rzemieślniczym daje zlecającemu nieporównywalnie większą swobodę w kształtowaniu zamówienia, niż ma to miejsce w przypadku wybierania tapicerki z katalogu producenta samochodu (nie wspominając już o poszukiwaniu auta używanego z określonym wyposażeniem). Przede wszystkim daje niemal całkowitą swobodę w zakresie kolorystyki – w każdym porządnym warsztacie dostaniemy do ręki wzorniki ze skrawkami skóry w wielu kolorach.
Co więcej – mamy nie tylko wybór kolorów, lecz także możliwość dowolnego ich łączenia
Nic nie stoi na przeszkodzie, by elementy tapicerskie uszyć ze skóry w dwu, trzech czy nawet czterech kolorach. Z reguły nie ma to nawet wpływu na koszty. Niektóre warsztaty oferują również możliwość wytłoczenia napisów .
Na życzenie rzemieślnicy wykonają tapicerkę z materiałów, które znajdziemy (jeśli w ogóle to się uda) jedynie w katalogach najbardziej prestiżowych i bardzo drogich marek . Nie stanowi również problemu zainstalowanie w fotelach elementów grzewczychdziałających tak samo jak fabryczne. Możesz mieć nie tylko skórę, lecz także auto dostosowane do gustu i potrzeb.
Niewątpliwie najbardziej efektowne wizualnie są profesjonalnie przeprowadzone renowacje samochodów używanych, a w szczególności oldtimerów
W tym wypadku łączne koszty wynoszą 6-12 tys. zł, jednak trzeba dodać, że obejmuje to również np. renowację detali chromowanych czy niklowanych, a także wykonanie pokryć tapicerskich z materiałów możliwie bliskich tym, które w danym okresie stosował producent samochodu.
Często odtwarza się również ściegi, sposób szycia itd. Ale również robi się coś zupełnie odwrotnego: zwyczajny, popularny samochód może zmienić się nie do poznania, kiedy standardową, szmacianą i szaroburą tapicerkę zastąpi się kolorowymi pokryciami ze skóry. Do tego kilka detali (kierownica, gałka itd.) i mamy pojazd, który jest inny niż wszystkie!
strona 3
Do warsztatów tapicerskich trafiają również samochody fabrycznie nowe!
Dzieje się tak z trzech powodów. Po pierwsze, ze względu na wywindowane do nieprzyzwoitego poziomu ceny fabrycznej „skóry”. Po drugie, ze względu na bardzo częstą praktykę oferowania tapicerki skórzanej jedynie w najdroższych wersjach silnikowych i wyposażeniowych albo wyłącznie w pakiecie z mało potrzebnymi opcjami w rodzaju elektrycznej regulacji ustawienia fotela w 23 płaszczyznach (drogi Czytelniku, kiedy ostatni raz przestawiałeś fotel w swoim aucie?). Po trzecie, ze względu na brak możliwości zamówienia tapicerki w indywidualnym wzorze.
Co ciekawe, kupno samochodu z najtańszą dostępną tapicerką i wykonanie skóry u rzemieślnika wychodzi zwykle taniej niż skorzystanie z fabrycznej opcji wyposażeniowej.
Może nie jest tanio, ale i tak taniej niż w katalogach
W przypadku foteli wymiana jednego elementu tapicerskiego siedziska czy oparcia kosztuje w granicach 150-250 złotych, tyle samo kosztowało będzie skórzane pokrycie boczka drzwi. Obicie całego fotela skórą to wydatek w granicach od 800 do 1600 złotych (ostateczna cena zależy oczywiście od rodzaju i gatunku użytej skóry).
Przeróbka foteli na ogrzewane kosztuje 500 zł za komplet (cena obejmuje również instalację wiązek elektrycznych dostarczanych przez producenta mat grzejnych). Za obicie skórą deski rozdzielczej zapłacimy orientacyjnie od 1000 do 1500 zł (w tym przypadku całkowity koszt usługi jest dość mocno uzależniony od tego, jak trudne będzie samo wymontowanie deski z samochodu).
Fragmenty deski, jeżeli jest bardzo zniszczona lub zmieniamy kolorystykę samochodu, można też pomalować specjalnymi farbami do tworzyw sztucznych, co kosztuje w granicach 400-600 zł.
Na koniec drobiazgi: za mieszek do dźwigni zmiany biegów i hamulca ręcznego oraz skórzaną gałkę dźwigni zapłacimy od 30 do 70 zł, za obszycie kierownicy 200-250 zł. Alcantara jest zwykle o 20-30 proc. droższa.