Pytanie dotyczy właśnie eksploatacji: czy diesle wymagają innego sposobu smarowania niż silniki benzynowe?- Silnik Diesla dość późno, bo mniej więcej 30 lat temu, trafił do samochodów osobowych. Wcześniej miał zastosowanie tylko w ciężarówkach. Wynikało to z jego dużej wagi, drgań, możliwości uzyskania małych obrotów. Ale konstruktorzy uporali się z wadami silnika Diesla, zachowując jego zalety, czyli oszczędne spalanie i długowieczność. Co do smarowania, to przypomnę, że początkowo używano w dieslach takich samych olejów jak w silnikach benzynowych. Zdawano sobie przy tym sprawę, że warunki pracy silnika wysokoprężnego bardzo się różnią od benzynowego. Diesel ma niższe obroty, ale bardzo wysokie naciski w układzie korbowym. W czasach, kiedy stosowano te same oleje, w silnikach Diesla wymieniano je często, nawet po przebiegu 2-3 tysięcy kilometrów. To było uciążliwe i podwyższało koszty eksploatacji. - Czym się różnią oleje do silnika Diesla i benzynowego?- Są dwa najważniejsze parametry oleju: lepkość i klasyfikacja jakościowa. Lepkość może być taka sama dla obu rodzajów silników. Kiedyś stosowano oleje zimowe i letnie, ale teraz są wielosezonowe. Inna jest natomiast klasyfikacja jakościowa. Olej w dieslu pracuje w bardzo trudnych warunkach, olej napędowy działa na olej smarujący agresywnie. Wielkie naciski powodują, że film olejowy w dieslu jest bardzo cienki. Olej musi być więc najlepszy, żeby w tak niekorzystnych warunkach zachować właściwości smarne. Oznaczenie jakościowe olejów do silników benzynowych składa się z dwóch liter: SD, SG, SH do SL. Im druga litera jest wyżej w alfabecie, tym lepiej. Jakość olejów do silników Diesla oznacza się też dwuczłonowo: CC, CD,CE, CF. Im druga litera wyżej w alfabecie, tym olej jest lepszy. Ale nie należy dobierać go "na oko". Zawsze musimy kierować się zaleceniami producenta silnika i tym, co jest napisane w książce obsługi samochodu. - Czy to samo dotyczy okresów wymiany oleju? - Oczywiście. W większości aut osobowych z silnikiem Diesla olej należy wymieniać co 15 lub co 30 tysięcy kilometrów. W ciężarówkach okres wymiany wydłużony jest nawet do 100 tysięcy kilometrów. Dotyczy to nowoczesnych, wysokiej klasy olejów syntetycznych. Zawsze przy zmianie oleju należy zamontować nowy filtr. To warunek bezproblemowej pracy silnika. Niedopuszczalne jest pozostawienie starego filtra. Nowy olej wypłucze z niego zanieczyszczenia i wprowadzi je w obieg układu smarowania.
Smarowanie
- Panie doktorze, silniki Diesla stają się coraz bardziej popularne w samochodach osobowych. Są wprawdzie droższe, ale potem w eksploatacji okazują się znacznie tańsze.