Trudno znaleźć racjonalne wytłumaczenie dla zespolenia drogiego i niezawodnego sterownika silnika z awaryjnym przepływomierzem. Czy to błąd konstruktorów, czy zamierzony ruch, pozwalający zarabiać na klientach? Raczej to drugie.
Trudno uwierzyć w przypadek, gdy tego typu chwyty – sprzedaż tanich podzespołów wyłącznie w kompletach z drogimi elementami silnika – stosują różni producenci, choćby Mercedes w kilku silnikach klasy A czy Opel w silniku 2.2 DTI. Inną praktykę pozwalającą drenować kieszenie klientów zastosowało BMW: mechanizm rozrządu w 2-litrowym dieslu (N47) umieszczono od strony skrzyni biegów.
Nie byłoby w tym nic złego, gdyby zastosowany tam łańcuch rozrządu, tak jak kiedyś, wystarczał na całe życie pojazdu. Niestety, w tym przypadku potrafi się wyciągnąć już po kilkudziesięciu tys. km. Jeśli właściciele auta z takim silnikiem nie wymienią łańcucha w porę, zamiast 7000 zł za naprawę zapłacą nawet ponad 20 000 zł!
Pechowców, którzy natkną się na tego typu pułapki, można pocieszyć:niezależne warsztaty i mechanicy zwykle znaleźli już tańszą alternatywę dla drogiej naprawy. W galerii prezentujemy przykłady ekstremalnie drogich w naprawie usterek oraz podpowiadamy, jak zaoszczedzić przy ich usuwaniu.
Galeria zdjęć
Jak zaoszczędzić? Niestety, samego czujnika firmy Elobau nie da się kupić jako osobnej części, a zamienniki nie występują. Rozwiązaniem może być przełożenie tego elementu np. z rozbitego auta (takie oferty można znaleźć na portalach aukcyjnych) lub jego naprawa. Cena naprawy: od 150 zł
Przepływomierz – Mercedes klasa A (W168). Dobrze wyglądającą klasę A (W168) można kupić już za niespełna 8 000 złotych. Niestety, według Mercedesa to wartość graniczna, poniżej której auta powinny trafić już na szrot. Bo jak wytłumaczyć cenę nowego przepływomierza, który zamiast 200-300 zł kosztuje tyle, co równowartość auta? Wystarczyło go połączyć ze sterownikiem silnika. KOSZT: ok. 7500 zł
Jak zaoszczędzić? Nie ma sensu kupować lamp oryginalnych, a jeszcze gorszym pomysłem jest zakup tanich zamienników (zwykle gorzej świecą). Najtańszym sposobem okazuje się regeneracja lamp. W przypadku Avensisa II reflektory są w pełni rozbieralne. Koszt regeneracji: 300 zł/2 szt.
Wymiana rozrządu – BMW silnik 2.0d (N47). Dwulitrowy silnik Diesla (N47) BMW to prawdziwa mina. Nie dość, że zastosowany łańcuch wytrzymuje zaledwie 100-150 tys. km, to na dodatek mechanizm umieszczono od strony skrzyni biegów – w celu jego wymiany konieczny jest demontaż przekładni lub silnika, zdjęcie miski olejowej oraz układu wtryskowego. Koszt usługi (wraz z częściami) w ASO wynosi ok. 7000 zł! Właściciele aut z lat 2007-09 mogą się jeszcze liczyć z wymianą wału korbowego (ok. 15 000 zł). KOSZT: do 22 000 zł
Nabicie klimatyzacji nowym czynnikiem R1234yf. Niedawno wprowadzone przepisy unijne nakazują w nowo homologowanych pojazdach stosowanie innego, podobno bardziej ekologicznego czynnika pod nazwą R1234yf. Chłodziwo znajduje się już w modelach różnych producentów, m.in. w całej gamie Hyundaiów. Oprócz wątpliwości co do bezpieczeństwa czynnika mamy też obiekcje względem ceny. Paradoksalnie dotychczas tanie nabicie klimatyzacji będzie droższe niż sam przegląd! KOSZT: ok. 1400 zł Jak zaoszczędzić? Aktualnie osoby kupujące auto mają spory wybór wśród modeli, w których wykorzystano tańszy czynnik. Jeśli cena nowego chłodziwa nie spadnie, można spodziewać się niebawem ofert jego wymiany na dotychczas stosowany (tańszy) czynnik. Nabicie starym czynnikiem: 150 zł
Naprawa skrzyni DSG – Audi, Seat, Skoda, Volkswagen. Dwusprzęgłową skrzynię DSG można spotkać we wszystkich modelach Grupy Volkswagena. Przekładnia jest szybka, ale za to droga w eksploatacji. Nie dość, że stosunkowo często trzeba wymieniać w niej olej (koszt 600 zł), to na dodatek przy 150-250 tys. km (w zależności od generacji przekładni) zwykle konieczna jest wymiana: podwójnego sprzęgła – koszt ok. 3500 zł (suche) lub od 2500 zł (mokre) – dwumasu (od 2000 zł), a nawet mechatroniki (ok. 7000 zł). KOSZT: od 3500 do 15 000 zł
Czujnik położenia przepustnicy – Opel silnik 2.2 DTI. Opel, kiedyś znany z niskich kosztów napraw, może niemiło zaskoczyć swoich klientów. Dla przykładu: właściciele modelu Vectra C z silnikami 2.2 DTI mocno się zdziwią w momencie, kiedy będą musieli wymienić czujnik położenia przepustnicy, czyli zwykle dość tani element (do 100 zł). Okazuje się, że niemiecki producent sprzedaje go wyłącznie z całą przepustnicą. Dziwnym trafem poza ASO też nie można kupić tego elementu oddzielnie. KOSZT: 2100 zł (ASO)
Naprawa skrzyni Multitronic – Audi. Używane Audi z „automatem”? Proszę bardzo, pod warunkiem że nie będzie to przekładnia CVT Multitronic. Nietypowa konstrukcja skrzyni łańcuchowej z kołami stożkowymi okazała się niezbyt trwała i wyjątkowo droga w naprawie. Zwykle po 150-200 tys. km trzeba wymienić koła stożkowe (7000 zł) wraz z łańcuchem (ok. 1000 zł), co już nie jest tanie, a do tego trzeba doliczyć jeszcze wysokie koszty samej robocizny (ok. 2000-3000 zł). KOSZT: ok. 11 000 zł
Skrzynia biegów – Nissan GT-R. Wydaje się, że w autach sportowych, zwłaszcza tych za prawie pół miliona zł, wszystkie elementy układu napędowego powinny być przygotowane do przenoszenia ekstremalnych sił. Niestety, w Nissanie GT-R słabym punktem okazała się skrzynia biegów. Największe problemy dotyczą pierwszych egzemplarzy, modeli z USA oraz po tuningu. Nie byłoby w tym nic strasznego, gdyby producent oferował części zamienne lub uczciwie wycenił przekładnię. KOSZT: 130 000 zł
Jak zaoszczędzić? Awaria przepływomierza w klasie A nie musi oznaczać końca jego żywota. Naprawa tego elementu nie jest ani zbyt skomplikowana, ani aż tak droga – cena zależy od tego, czy przy regeneracji używa się części używanych czy nowych. Cena naprawy: od 400 do 1500 zł
Jak zaoszczędzić? W przypadku sprzęgieł mokrych trzeba pamiętać o regularnych wymianach oleju (co ok. 60 tys. km). W razie awarii sprzęgła lub koła dwumasowego można zaoszczędzić, oddając te elementy do warsztatów zajmujących się regeneracją. Regeneracja sprzęgła: ok. 500 zł
Jak zaoszczędzić? W kilkuletnich autach wydatek 11 000 zł to zbyt duży koszt, dlatego pechowi właściciele zwykle szukają przekładni używanych (ceny od 3000 do 4000 zł). Można obniżyć też koszty naprawy przez regenerację kół stożkowych. Koszt regeneracji kół stożkowych: ok. 500 zł
Jak zaoszczędzić? Warsztaty, które wiedzą o kłopotach właścicieli GT-R, zaczęły już skupować zniszczone przekładnie (na części). Znaleźć można serwisy specjalizujące się w naprawach przekładni na wzmocnionych częściach. Usługa taka nie należy do najtańszych. Naprawa i wzmocnienie: ok. 34 000 zł
Jak zaoszczędzić? Jedyną rozsądną alternatywą cenową w tym przypadku jest regeneracja koła dwumasowego (zamienników jeszcze nie ma). Niestety, to rozwiązanie jest dość ryzykowne, bowiem często zregenerowane koło zamachowe nie działa, jak powinno. Regeneracja: ok. 500 zł
Koło dwumasowe – Mitsubishi silnik 1.8 D-ID. Niedawno Mitsubishi, które biło niechlubne rekordy pod względem wysokości cen oryginalnych części, ogłosiło ich – cyt. radykalną – obniżkę. Sprawdziliśmy to. Faktycznie ceny podzespołów do modeli z turbodieslem 2.0 D-ID (konstrukcja Volkswagena) poszybowały w dół. Niestety, tyle szczęścia nie mają już klienci, którzy zdecydowali się na nową jednostkę 1.8 D-ID. Tu astronomiczne ceny pozostały, a tańszych zamienników jeszcze nie ma! KOSZT: 11 700 zł
Jak zaoszczędzić? Wysokie ceny wymiany rozrządu w 2-litrowym dieslu BMW wynikają głównie z koszmarnego rozwiązania, jakie tam zastosowano. Na wymianę potrzeba co najmniej 12-14 godzin roboczych. Poniżej podajemy cenę bez wymiany wału korbowego. Wymiana poza ASO: 4200 zł
Reflektor ksenonowy – Toyota Avensis II. Lampy ksenonowe z czasem się wypalają i słabiej świecą – nic w tym nadzwyczajnego. Jednak to, jak szybko to następuje, zależy od jakości ich wykonania. Właściciele Toyoty Avensis II mają pecha, ponieważ lampy w tym modelu słabną znacznie szybciej niż w innych – lustro reflektora matowieje i ciemnieje. Niestety, producent mimo słabej jakości reflektora żąda za nowe części dość wygórowanej kwoty i nie oferuje tańszej alternatywy. KOSZT: 6800 zł/2 szt. (cena lamp oryginalnych)