Auto Świat Porady Eksploatacja Test fabrycznych systemów car audio

Test fabrycznych systemów car audio

Zwykłe, przestarzałe radio analogowe odchodzi do lamusa. O kasetowych modelach zdążyliśmy już zapomnieć. Ich miejsce zajęły radia z odtwarzaczem CD, obecnie powszechnie instalowane w nowych samochodach. Co ważne, przestano oszczędzać i zwykle nawet najprostszy seryjnie instalowany radioodtwarzacz nadaje się także do odtwarzania muzyki nagranej w niezwykle popularnym formacie MP3. To świetne rozwiązanie! Na jednej płycie zmieści się bowiem ponad 100 plików muzycznych przy zachowaniu dobrej jakości. Płyty z muzyką MP3 można posłuchać w każdym z testowanych samochodów. I to bez większych problemów! Oferowane obecnie radioodtwarzacze dopracowano szczególnie starannie pod względem odporności na wstrząsy podczas jazdy. Nawet na gorszych nawierzchniach nie ma żadnych przerw w odtwarzaniu. To zasługa wydajniejszych i większych amortyzatorów z olejem silikonowym oraz skomplikowanych zawieszeń mechanizmu czytnika. Jedynie w ekstremalnych sytuacjach, np. podczas dynamicznej jazdy w trudnym terenie, lepiej wyłączyć odtwarzacz płyt CD i przełączyć się na odbiór stacji radiowych. Ze słuchaniem radia nie powinno być większych kłopotów, gdyż tunery nowej generacji wyróżniają się dobrą czułością. Zwykle jednak łatwiej złapać silny sygnał ogólnopolskiej stacji niż słabszy małej, lokalnej rozgłośni. Warto o tym pamiętać, wyruszając samochodem w teren. W żadnym z testowanych aut nie trzeba wymieniać głośników na lepsze. Nawet w ciężarowej Toyocie Hilux zestaw czterech głośników szerokopasmowych chrakteryzuje się na tyle dobrym dźwiękiem, że wymiana na inny markowy komplet nie jest konieczna. W przypadku pakietów wyższej klasy, takich jak Bose w Maździe CX-7 czy Harman Kardon w Mercedesach, poprawa jakości nagłośnienia jest możliwa, ale wymaga tak dużych nakładów, że mijałaby się z celem. Szkoda zatem wysiłku i pieniędzy. Wraz z seryjnym nagłośnieniem sprawdziliśmy także fabryczne zestawy głośnomówiące Bluetooth. Wszystkie łatwo nawiązywały połączenie z telefonami (użyliśmy urządzeń firm Motorola, Nokia i Sony Ericsson) oraz zapewniały dobrą jakość rozmów. By odebrać połączenie, wystarczyło nacisnąć przycisk na pilocie sterującym (nie trzeba trzymać telefonu pod ręką). To rozwiązanie godne polecenia. Citroen C-CrosserSeryjne nagłośnienie w zupełności wystarczy! Radio z kompletem sześciu głośników i wbudowanym zmieniaczem płyt CD spełni wymagania większości słuchaczy. Nie warto przesadzać z podnoszeniem głośności basów, gdyż tapicerka wpada niekiedy w drgania. Tony wysokie są nieco wyostrzone, lepiej więc nie podkręcać sopranów przy użyciu systemu korekcji. Obsługa nie sprawia żadnych problemów, jakkolwiek należy zachować ostrożność podczas ładowania płyt do zmieniacza. Nie należy wciskać ich na siłę, gdyż można uszkodzić mechanizm. Wyrazy uznania za seryjny zestaw głośnomówiący Bluetooth. Fabryczna konfiguracjaTUNER: Szybkie wyszukiwanie stacji radiowych. Dobry odbiór. WZMACNIACZ: Cyfrowy procesor dźwięku z 5 efektami korekcji brzmienia oraz 3 charakterystykami dźwięku przestrzennego. ODTWARZACZ: Wbudowany zmieniacz płyt. MP3. STEROWANIE: Wygodny pilot umieszczony w kierownicy.

Test fabrycznych systemów car audio
Zobacz galerię (5)
Auto Świat
Test fabrycznych systemów car audio
  • TUNER: Dobry odbiór. Szybkie wyszukiwanie rozgłośni.WZMACNIACZ: Dostosowuje brzmienie do poziomu hałasu.ODTWARZACZ: Zmieniacz CD zintegrowany z radiem. MP3. STEROWANIE: Umożliwia regulację głośności, zmianę stacji radiowych i nagrań, a także wybór źródła dźwięku.
  • TUNER: Łatwy dostęp do zaprogramowanych stacji radiowych. WZMACNIACZ: System korekcji dźwięku przestrzennego LOGIC 7. Dodatkowe wejścia A/V.ODTWARZACZ: Kompatybilny z CD audio, MP3 i DVD.STEROWANIE: Komfortowe, wielofunkcyjne sterowanie umieszczone na kole kierownicy.
  • TUNER: Przeciętna czułość odbiornika radiowego. WZMACNIACZ: Procesor dźwięku przestrzennego Logic 7. Wejścia audio i wideo w standardzie. ODTWARZACZ: Kompatybilny z płytami DVD, CD oraz plikami muzycznymi MP3.STEROWANIE: Dobre i wygodne na kole kierownicy.
  • TUNER: Łatwy dostęp do stacji radiowych. Dobry odbiór. WZMACNIACZ: Prosta cyfrowa korekcja dźwięku.ODTWARZACZ: Kompatybilny z plikami muzycznymi MP3. STEROWANIE: Wielofunkcyjny pilot w kierownicy ułatwia korzystanie z radia i komputera.
  • TUNER: Czułość odbiornika radiowego nie budzi zastrzeżeń. WZMACNIACZ: System cyfrowej korekcji dźwięku z efektami przestrzennymi. ODTWARZACZ: Ze zmieniaczem płyt. Kompatybilny z MP3.STEROWANIE: Pilot umieszczony w kierownicy.
  • TUNER: Bardzo dobra czułość odbiornika radiowego. WZMACNIACZ: System korekcji dla różnych rodzajów nadwozia samochodu. ODTWARZACZ: Sprzęt dostosowany do odczytu plików MP3. STEROWANIE: Brak dodatkowego pilota w kierownicy.
  • TUNER: Czułość odbiornika radiowego – tylko przeciętna. WZMACNIACZ: System automatycznego dostosowania głośności do prędkości samochodu. ODTWARZACZ: Możliwość odtwarzania plików MP3 podczas korzystania ze zmieniacza. STEROWANIE: Komfortowe sterowanie na kole kierownicy.

Komfort sterowania: rozwiązania stosowane przez producentów aut są wciąż bezkonkurencyjneTrudno narzekać na wygodę sterowania i komfort obsługi seryjnego nagłośnienia. Producenci niemal do perfekcji opanowali sztukę projektowania sprzętu. Montowane są radioodtwarzacze o coraz większej powierzchni panelu czołowego. Łatwiej na nim zmieścić odpowiednio duże przyciski, które bez problemu wciśniemy palcem podczas jazdy. Coraz częściej oferowane jest także poręczne sterowanie radiem w kole kierownicy. Zwykle wykorzystuje się je do zmiany odtwarzanych nagrań, stacji radiowych oraz poziomu głośności. Rzadziej spotkamy urządzenia wielofunkcyjne (Mercedes, Opel), które przydadzą się także do korzystania z możliwości pokładowego komputera samochodu. Nagłośnienie jest coraz lepsze. Stosuje się dodatkowe głośniki wysokotonowe i niskotonowe. Pojawia się także coraz Więcej sprzętu DVDJeszcze kilka lat temu producenci samochodów traktowali system czterech głośników niemal jako synonim luksusu. Obecnie jest już znacznie lepiej. Minimum to zwykle komplet sześciu głośników, z których cztery instalowane są z przodu. Najczęściej montuje się zestawy złożone z głośników średnioniskotonowych i wysokotonowych, które w porównaniu z tanimi wersjami szerokopasmowymi charakteryzuje znacznie lepsza jakość dźwięku. Poprawiono brzmienie najniższych tonów, które jeszcze do niedawna stanowiło piętę achillesową większości fabrycznych kompletów. Udało się to osiągnąć dzięki montażowi głośników niskotonowych. Zwykle im większe, tym lepiej. Obecnie jedne z największych znajdziemy w produktach amerykańskiej firmy Rockford Fosgate (głośniki montowane w autach Citroëna, Mitsubishi i Peugeota). Powszechnieją systemy multimedialne. Zestawy z odtwarzaczami filmów DVD i monitorami dla pasażerów jadących z tyłu można znaleźć w ofercie wielu producentów aut. Niestety, wciąż są to dość kosztowne rozwiązania (dopłata nawet ponad 10 tys. zł!).

Administrator
Powiązane tematy:EksploatacjaPorady