W tym czasie, niestety, metal bezlitośnie trze o metal. O tym, jak bardzo to zjawisko jest niekorzystne, świadczy fakt, że zużycie silnika podczas rozruchu w zimie równa się zużyciu po przejechaniu mniej więcej 400 kilometrów w lecie. Niby niewiele, ale ile takich rozruchów przeprowadzamy o tej porze roku? Dlatego też tak istotnego znaczenia nabiera zapewnienie wszystkim elementom silnika jak najszybszego smarowania w każdych warunkach. Pokazany dwa lata temu syntetyczny olej Castrol GTX Magnatec opracowano przy wykorzystaniu specjalnej technologii ochrony przed zużyciem - unikatowego przyciągania molekularnego UMA (patrz apla). W uproszczeniu można powiedzieć, że już po pierwszym uruchomieniu silnika cienki film olejowy zaczyna na stałe przylegać do metalowych części jednostki napędowej, nie spływając tak jak oleje tradycyjne. Ta specyficzna powłoka ochronna pozwala na bezproblemowe uruchamianie auta w każdym momencie, nawet po dłuższym postoju. By przekonać się, jaki wpływ na zużycie silnika, paliwa i oleju ma Castrol GTX Magnatec, firma Castrol postanowiła w zeszłym roku przeprowadzić test tego oleju we współpracy z jedną z warszawskich korporacji taksówkowych (patrz apla obok). Podczas trwających 9 miesięcy (lato-jesień-zima) badań pobierano próbki z testowanych samochodów, które następnie były badane w Wojskowym Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Służb MPS w Warszawie. Analiza formularzy dostarczonych przez kierowców pozwoliła na ich subiektywną ocenę bezpośrednio po zmianie oleju na GTX Magnatec i w trakcie jego eksploatacji. Samochody testujące ten olej określano jako zrywniejsze, silniki jako bardziej elastyczne, a ich pracę oceniono jako znacznie bardziej wyciszoną. Dodatkowo zaobserwowano łatwiejsze uruchamianie aut i szybsze gaśnięcie lampki ciśnienia oleju. Specjaliści z Wojskowego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego natomiast w raporcie po zakończeniu testów podkreślili, że olej Castrol GTX Magnatec charkteryzuje się tendencją do obniżania tarcia wewnętrznego i podnoszącego sprawność energetyczną silnika, co w efekcie może prowadzić do zachowania długofalowej oszczędności w zużyciu elementów mechanicznych jednostki oraz paliwa. Utrzymujący się na wysokim poziomie wskaźnik lepkości gwarantuje lepsze cechy użytkowe oleju w różnych warunkach działania. Efektem tego jest także mniejsza ilość zanieczyszczeń powstających w wyniku pracy silnika. Dodatkowo, co istotne dla wielu użytkowników, wykazano, że olej ten z powodzeniem może być stosowany w systemie dwupaliwowym (benzyna-LPG).
Testowanie Magnateca
Dla silnika pojazdu najtrudniejszym momentem jest start i kilkanaście minut aż do czasu, kiedy osiągnie normalną temperaturę pracy. Zwłaszcza podczas startu jesienią i zimą, kiedy olej zgęstniał i jest wolno rozporowadzany po elementach jednostki napędowej, trzeba czekać nawet kilka sekund, aż dotrze do najodleglejszej dźwigienki zaworowej.