Jak to jest realizowane?- Równowagę cieplną silnika spalinowego zapewnia układ chłodzenia i sterujący nim termostat. Właśnie to urządzenie otwiera bądź zamyka mały lub duży obieg chłodzenia. Gdy uruchamiamy zimny silnik, termostat zamyka duży obieg i płyn chłodzący krąży tylko w silniku. Po nagrzaniu silnika i otwarciu dużego obiegu płyn przechodzi także przez chłodnicę. Najczęściej dochodzi do tego, gdy silnik osiągnie 80 stopni Celsjusza.- Czy dotyczy to wszystkich jednostek napędowych: diesli i benzynowych, małych i dużych, mających moc kilkudziesięciu albo kilkuset KM?- Tak jest w większości silników. Oczywiście konstruktor dokładnie określa optymalną temperaturę pracy jednostkinapędowej i na taką właśnie ustawia termostat. Ale zawsze konieczne jest pewne uśrednienie. Nie jest to rozwiązanie najlepsze. Dlaczego? Bo chcielibyśmy mieć możliwość sterowania temperaturą silnika w zależności od rodzaju jego pracy i obciążenia. Np. przy większych obciążeniach, gdy jedziemy bardzo szybko i silnik ma wysokie obroty, chcielibyśmy, aby był on mocniej chłodzony, miał niższą temperaturę, bo to z kolei pozwoli na uzyskanie lepszego napełnienia i tym samym wyższej sprawności. Z kolei przy małych obciążeniach (np. jazda miejska) temperatura silnika może być wyższa, więc termostat powinien otwierać duży obieg chłodzenia później.- Czy są próby takiego sterowania temperaturą?- Tak. Termostat musi mieć w tym przypadku inną budowę pozwalającą na sterowanie jego zamykaniem i otwieraniem w zależności od obciążenia silnika. Oczywiście musi się to odbywać bez udziału kierowcy. Jeśli użyć obrazowego porównania, to jest to coś podobnego jak pomysł ze zmiennymi fazami rozrządu.- To, o czym Pan mówi, to przyszłość. Proszę powiedzieć, na co w układzie chłodzenia właściciele kilkuletnich aut muszą zimą zwrócić uwagę?- Nie tylko kilku- czy kilkunastoletnich. Nowe samochody również wymagają poświęcenia im chwili uwagi. Przede wszystkim należy sprawdzić poziom płynu chłodzącego. A podczas jazdy obserwować wskaźnik temperatury silnika. Jeśli strzałka wejdzie na czerwone pole, oznacza to, że dzieje się coś niedobrego i należy zatrzymać auto. Jazda z przegrzanym silnikiem spowoduje jego uszkodzenie. Najczęściej przyczyną przegrzania jest niesprawny termostat. Nie polecam również "docieplania" silników przez zatykanie wlotów powietrza czy osłanianie chłodnicy.
Układ chłodzenia
- Panie doktorze, każdy samochód z silnikiem spalinowym musi mieć sprawny układ chłodzenia. Zimą, kiedy temperatura spada często do minus kilkunastu stopni Celsjusza, układ ten musi także zapewnić szybkie nagrzanie się silnika już w kilka minut po uruchomieniu.