Kłopoty biorą się najczęściej z chęci oszczędzania za wszelką cenę. Stąd poszukiwanie tanich, nieautoryzowanych warsztatów i instalacji niespełniających warunków bezpieczeństwa. Zdarzają się także przypadki przekładania instalacji gazowej z jednego auta (np. rozbitego) do drugiego albo kompletowania jej z używanych, wyeksploatowanych samochodów. To niedopuszczalne, grozi nie tylko awarią silnika, ale stanowi także zagrożenie np. podczas tankowania. Takie instalacje ze szrotu nie powinny w ogóle uzyskać wpisu w dowodzie rejestracyjnym auta.- Jak wygląda sprawa zasilania gazem LPG w autach z wtryskiem wielopunktowym benzyny i układem OBD? - W takich samochodach powinien być wtrysk sekwencyjny, gdzie każdy wtryskiwacz działa oddzielnie. Stosuje się rozwiązanie polegające na tym, że mamy dwa wtryskiwacze w cylindrze: jeden dla benzyny, drugi dla gazu. Wtryskiwacze umieszczone są obok siebie. Przypomnę, że przy zasilaniu gazem ruszamy autem "na benzynie", dopiero po chwili włącza się zasilanie gazowe. W nowoczesnych instalacjach przełączanie odbywa się automatycznie. Przy przejściu z benzyny na gaz zmienia się także sterowanie wtryskiwaczami. Programy sterujące są opracowywane do konkretnych modeli silników. Nie można więc kopiować jednego programu dla wielu rodzajów i modeli silników, jak czasami robią małe, nieautoryzowane fimy. W efekcie w silniku będzie złe spalanie, jego parametry pogorszą się, może też dojść do uszkodzenia katalizatora. - Kierowca zawsze ma możliwość przełączenia zasilania z gazu na benzynę lub jeżdżenia wyłącznie na gazie. Podobno ten drugi sposób nie jest zalecany. - Tak, to prawda. Ciągłe zasilanie silnika gazem powoduje, że silnik pracuje w trudniejszych warunkach, wiąże się to z gorszym smarowaniem. Dlatego od czasu do czasu należałoby przejechać jakiś dystans, korzystając z zasilania benzynowego. To przedłuży żywotność silnika. Mieliśmy ostatnio przypadek auta z przebiegiem 100 tysięcy kilometrów, w którym silnik był tak zużyty, jakby przejechał o wiele więcej. Okazało się, że ten przebieg zrobiono tylko "na gazie". Z powodu gorszych warunków smarowania doszło w nim do znacznie większego zużycia niż przy zasilaniu benzynowym.
Uwaga na gaz!
- Panie doktorze, zasilanie gazem LPG silników spalinowych staje się coraz bardziej popularne, pozwalaznacznie zmniejszyć koszty eksploatacji. Czytelnicy pytają: czy założenie instalacji gazowej nie spowoduje kłopotów, o czym należy wtedy pamiętać?- Instalacja gazowa w samochodzie nie spowoduje problemów pod warunkiem, że założona zostanie w fachowym warsztacie, a sama instalacja będzie miała homologację i zostanie właściciwe dobrana do naszego auta.