Praw fizyki nie da się bowiem oszukać. Do odpowiedniego przetworzenia najniższych częstotliwości potrzebne są głośniki specjalnie do tego przeznaczone. Wyróżniają się one większą powierzchnią membrany (co najmniej 20 cm), potężniejszym układem magnetycznym i materiałami o lepszej odporności na wysokie temperatury. Kto słucha muzyki z dużą ilością tonów niskich, nieraz się przekonał, że niejedno dynamiczne nagranie może wystawić sprzęt na próbę. Musi on zatem sprostać znacznie większym obciążeniom. Głośniki niskotonowe to specjalność renomowanych firm z całego świata. Największym doświadczeniem mogą się jednakże poszczycić Amerykanie. Do ścisłej czołówki od lat zalicza się m.in. Cerwin Wega, Earthquake, Infinity, JBL, JL Audio, MTX i Rockford Fosgate. Nie ustępują im również Europejczycy. Oryginalne konstrukcje francuskiego Focala i włoskiego Phase Linear do dziś uchodzą za referencyjne. Nowoczesne głośniki to niezmiernie zróżnicowane konstrukcje. Z pewnością bardzo oryginalna jest koncepcja firmy Phase Linear, która lansuje bardzo sztywną i potężną membranę wykonaną z włókna szklanego i aluminium. Charakterystyczny subwoofer wyróżnia również stabilny kosz o płaskiej i zwartej budowie, dzięki której zmieszczenie włoskiego głośnika w samochodzie nie stanowi żadnego problemu. Zupełnie inną drogę wybrali projektanci amerykańscy. Są oni wierni klasycznym zestawom złożonym z potężnych magnesów oraz lekkich i mocnych membran. Co ciekawe, nawet najbardziej zaawansowane modele JBL-a czy Rockforda wyposażono w tradycyjne membrany papierowe, które po przejściu odpowiednich procesów charakteryzują się wysoką odpornością na urazy mechaniczne i jakże pożądaną przez projektantów sztywnością. Ta ostatnia cecha jest niezmiernie ważna z punktu widzenia jakości dźwięku. Membrana pracuje bowiem jak tłok, który nieustannie pompuje powietrze. Im sztywniejsza i lżejsza, tym jest szybsza i bardziej efektywna. A to oznacza, że możemy grać głośniej i potężniej. Konstruktorzy eksperymentują z różnymi rodzajami tworzyw. Trudno wykazać najlepsze, zważywszy na to, że ilu wytwórców, tyle poglądów na temat wyższości jednych projektów nad drugimi. Oprócz tradycyjnego papieru stosuje się bowiem aluminium, kewlar, włókno szklane, różne odmiany polipropylenu i innych tworzyw sztucznych. Znamienne jednak, że papier cieszy się dużą popularnością nawet w bardzo drogich modelach. Naturalnie niewiele ma wspólnego ze zwykłymi produktami, które zakładają producenci samochodów. Celuloza przechodzi bowiem skomplikowane procesy wzmacniające (tłoczenie, lakierowanie, powlekanie, mieszanie z innymi materiałami), by przybrać postać lekkiej i niezwykle sztywnej powierzchni, którą trudniej uszkodzić. Aby jednak nie ulec marketingowym chwytom producentów, warto zastanowić się nad swoimi potrzebami. Metalizowane konstrukcje są nieco cięższe, co oznacza, że mogą być wolniejsze i wymagać potężniejszego wzmacniacza. Są jednak trwalsze. To, co niezmiernie ważne, kryje się wewnątrz. Pewne wyobrażenie o ukrytych elementach mogą zapewnić wymiary układu magnetycznego. Im potężniejszy i dłuższy magnes, a także zawieszenie umożliwiające szerszy zakres wychyleń membrany, tym głośnik jest w stanie sprostać większym mocom. Ale potężny przetwornik wymaga silniejszego wzmacniacza. Jeżeli interesuje nas subwoofer, który będzie poddawany dużym obciążeniom, warto zwrócić uwagę na możliwości sprzętu. Im dłuższa cewka, tym większe możliwości. Ważny jest materiał, z którego ją wykonano, gdyż od niego zależy odporność na wysoką temperaturę. Warto zwrócić uwagę na rozwiązania układu wentylacji. Wydajne modele wyróżniają się bowiem skomplikowanym systemem, którego zadaniem jest chłodzenie nagrzewającej się szybko cewki. Najprostsza wentylacja to otwór z tyłu głośnika, który wykorzystuje naturalne ruchy powietrza wzbudzane przez pracującą membranę. Dobrze by było, aby wyposażenie obejmowało siateczkę lub inne zabezpieczenie chroniące przed zanieczyszczeniami. Dzięki temu będziemy mogli grać znacznie dłużej i dużo lepiej niż dotychczas. W końcu bez basu nie ma zabawy, nieprawdaż?
Więcej basów!
Dobre nagłośnienie samochodu nie może się obyć bez porządnego subwoofera. Kto bowiem ceni najniższe tony, doskonale wie, że tradycyjne głośniki w miejscach fabrycznych nie są w stanie zapewnić odpowiednich wrażeń basowych.