Założenie filtra bezpośrednio na korpus przepustnicy spowoduje... spadek mocy. Auto zacznie się dławić gorącym powietrzem z komory silnikowej, a skrócenie całego układu dolotowego pozbawi silnik momentu obrotowego. Trzeba bowiem wiedzieć, że moc silnika w prosty sposób zależy od tego, ile powietrza dostanie się do cylindrów. A im jest cieplejsze, tym go mniej. I tu z pomocą przychodzi tzw. power rura. Jest to przewód, który łączy układ dolotowy silnika z filtrem stożkowym i jednocześnie pozwala na umieszczenie filtra w odpowiednim miejscu komory silnikowej. Poprawnie skonstruowana power rura musi nie tylko zapewniać zmniejszenie oporów przepływu, ale przede wszystkim powinna być dobrana tak, aby powodować poprawę, a nie pogorszenie krzywej momentu obrotowego silnika. W Polsce produkcją tych urządzeń zajmuje się znana od lat w świecie sportu firma tuningowa Grabowski Motor Sport. Do każdego samochodu power rura jest konstruowana na podstawie precyzyjnych wyliczeń, tak aby zapewnić poprawny przebieg krzywej momentu obrotowego, a dodatkowo przeprowadzane są badania na hamowni. Jakie korzyści?Co daje power rura? Przede wszystkim zapewnia korzystniejszy przebieg krzywej momentu obrotowego, przy jednoczesnym podniesieniu mocy maksymalnej silnika. Znajdujący się na początku power rury filtr sportowy jest umieszczony w takim miejscu komory silnikowej, aby zapewnić dostęp jak najzimniejszego powietrza, co dodatkowo podnosi moc silnika. Co jednak ważne dla wielu amatorów zwiększania mocy, power rura jest niedroga. Do Lanosa kosztuje 100 zł, a do prezentowanego na zdjęciach Fiata Punto 346 zł, oczywiście z montażem. Sportowe filtryWraz z power rurą do silnika instaluje się stożkowy filtr powietrza, który właśnie wtedy może się wykazać swoimi zaletami. Na rynku mamy możliwość wybierania spośród wielu firm oferujących sportowe filtry. Najbardziej znane to K&N, King Dragon czy Pipercross. Jednak ostatnio pojawiło się bardzo dużo nowych firm, które oferują filtry stożkowe dobrej jakości po bardzo przystępnych cenach, rzędu 120-150 zł.Kiedy stosować?Zastąpienie seryjnego układu dolotowego układem z power rurą w niczym nie może wpłynąć niekorzystnie na pracę silnika. Ponieważ nie ingeruje się tu w samą jednostkę napędową, nie ma obaw o utratę gwarancji, jeżeli samochód jest nowy. Power rura jest polecana szczególnie wszystkim tym, którzy chcieliby poprawić nieco pracę silnika, nie ingerując w jego mechanikę. Efektem ubocznym (a dla wielu wręcz zaletą) jest charakterystyczny dźwięk tak zmodyfikowanego silnika, nieco podobny do turbo.
Więcej mocy
Jedną z modyfikacji jest montaż stożkowego filtra powietrza. Na pierwszy rzut oka proste zadanie, ale jakże łatwo tu o pomyłkę.