Współczynnik oporu powietrza nowoczesnych aut wynosi 0,25-0,30. Wpływa na parametry samochodu, na jego prędkość, zużycie paliwa, szumy w czasie jazdy. Przy dużych prędkościach opór powietrza, jaki musi pokonać samochód, stanowi około 60 procent wszystkich oporów, jakie wtedy występują. Opór powietrza jest odwrotnie proporcjonalny do prędkości auta. Przy 40 km/h najego pokonanie wystarczy zaledwie 1 kilowat mocy, ale już przy 120 km/h potrzeba 16 kilowatów.- Skoro opór powietrza w sposób istotny wpływa na zachowanie samochodu, to zapewne zmartwieniem wszystkich konstruktorów jest uzyskanie jak najniższego współczynnika Cx. Jak to osiągają?- Teoretyczny, najlepszy, aerodynamiczny kształt samochodu jest znany: musi przypominać spadającą kroplę wody. Wtedy opory powietrza są najniższe, wynoszą zaledwie 0,05. Ale jest problem - nie można zbudować samochodu w kształcie kropli wody. Musi mieć przecież drzwi, lusterka, koła, podwozie. Sztuka polega więc na tym, aby pogodzić idealny z punktu aerodynamiki kształt i walory użytkowe auta. Cx samochodów dopracowuje się w tunelach aerodynamicznych, gdzie naprzód bada się modele w skali 1:4, a potem prototypy w skali 1:1. Opory powietrza działają nie tylko w płaszczyźnie czołowej auta, ale także z boków i pionowo. Bardzo ważny jest także opór płyty podłogowej. Nie ma ona idealnie płaskiego, opływowego kształtu, więc powietrze przepływające pod samochodem ulega różnym zawirowaniom.Poza tym występuje tu ciekawe zjawisko: struga powietrza opływająca auto od góry jest dłuższa od strugi pod autem, powstaje więc różnica ciśnień - na górze jest mniejsze, pod autem większe. Przy dużych prędkościach ta różnica ciśnień może spowodować odrywanie auta od nawierzchni. Konstruktor musi o tym pamiętać i tak zaprojektować samochód, aby był dociskany do nawierzchni. Można to osiągnąć przy pomocy kształtu karoserii.- Jak duża może być siła próbująca oderwać auto?- To zależy od prędkości. Przy 150 km/h wynosi ona około 1000 niutonów (w przybliżeniu 100 kG). Oczywiście jest za mała, aby oderwać auto od nawierzchni, ale może znacznie zmniejszyć jego przyczepność i zakłócić stabilność jazdy. - Czy dla poprawy aerodynamiki warto zakładać spoilery? - W bolidach Formuły 1 nawet trzeba, bez nich pofruną w powietrze. W autach cywilnych spoilery mają przede wszystkim upiększać wygląd pojazdu i poprawiać samopoczucie kierowcy.
Współczynnik Cx
- Panie Doktorze, w danychtechnicznych samochodów można znaleźć współczynnik oporu powietrza oznaczany symbolem Cx. Czego on dotyczy, ile wynosi?- To bardzo ważny parametr, ale dość rzadko podawany.