Czy układ kierowniczy ze wspomaganiem jest skomplikowany, co powinien na ten temat wiedzieć przeciętny kierowca?- W nowoczesnych samochodach w układzie kierowniczym stosuje się przekładnię zębatkową. Nie jest to specjalnie skomplikowany mechanizm. Wcześniej, w starszych typach aut stosowano przekładnię ślimakową, ale miała ona tę wadę, że w miarę skręcania kół powiększał się luz w przekładni. Zębatka nie ma tej wady, luz jest stały. Konstruktorzy pracowali też nad tym, aby siła potrzebna do skrętu kół była jak najmniejsza. Najprostszym rozwiązaniem było zwiększenie średnicy koła kierownicy. Tak postępowano w samochodach amerykańskich oraz w ciężarowych. Ale kierownicy nie można powiększać bez końca. Poza tym im większe koło kierownicy, tym większe opóźnienie skrętu kół. Kolejny krok to wspomaganie hydromechaniczne. Układ składa się z pompy hydraulicznej, przekładni, przewodów wysokociśnieniowych. Pompa pracuje cały czas. Jest napędzana przez silnik samochodu, więc działa tylko wtedy, gdy silnik pracuje. Odbiera też nieco mocy oraz powoduje zwiększenie zużycia paliwa (od 0,2 do 0,5 litra na 100 km). Wadą tego rozwiązania jest też to, że podzespoły wspomagania są dość drogie i zajmują dużo miejsca pod maską. - Czy można te wady usunąć? - Nie, wynikają one bowiem z konstrukcji. Dlatego też inżynierowie zaczęli szukać innych możliwości. I tak zrodził się pomysł elektrycznego wspomagania układu kierowniczego. Rozwiązanie to opatentowano w 1981 roku, ale pierwszy samochód, w którym je seryjnie zastosowano, pojawił się dopiero w 1988 roku. Było to małe autko Suzuki. Dziś elektryczne wspomaganie mają między innymi Renault Twingo oraz Fiat Punto. Wspomaganie elektryczne jest progresywne: jego siła maleje wraz ze wzrostem prędkości, a przy 60 km/h wyłącza się, gdyż wtedy jest niepotrzebne. Istnieje również możliwość wyboru trybu City (czyli do jazdy miejskiej) lub drogowego. Przy City wspomaganie jest większe. Zalety elektrycznego wspomagania to: dość prosta budowa, brak pompy, przewodów wysokociśnieniowych, znacznie mniejsze rozmiary niż w rozwiązaniu tradycyjnym.- Co się dzieje, gdy elektryczne wspomaganie ulegnie awarii, np. wskutek przerwania dopływu prądu? - Nie jest to groźne. Po prostu kierowca musi przyłożyć podczas obrotu kierownicą większą siłę. Podobnie dzieje się, gdy ulegnie awarii wspomaganie tradycyjne - hydrauliczne. Jeśli awaria zdarzy się w drodze, podczas wyjazdu urlopowego, nie ma dramatu, można kontynuować jazdę. Trzeba tylko pamiętać, że wspomaganie nie działa i mocniej kręcić kierownicą. - Co kierowca powinien wiedzieć o serwisowaniu układu kierowniczego ze wspomaganiem? - Jeśli ma samochód w miarę nowy i serwisuje go w ASO, to nie musi się niczym martwić. Jeśli ma auto starsze, powinien zobaczyć, czy zbiorniczek oleju nie ma wycieków, czy przewody nie są uszkodzone. Należy też sprawdzić stan i naciąg paska pompy wspomagania. Przy naprawach układu kierowniczego nie należy używać części ze szrotów!
Wspomaganie
- Panie doktorze, nawet w małych samochodach oferowane jest teraz wspomaganie kierownicy. Znakomicie ułatwia ono manewrowanie na parkingu przy niewielkich prędkościach.