Objawy ich niewłaściwego działania to przede wszystkim liczne smugi i powierzchnie niedotarte. O ile pióro ma prawo do pozostawiania smug na szybie zabrudzonej owadami, to na czystej powinno działać idealnie. Irytujące jest również hałaśliwe podskakiwanie pióra - często wynika to ze skrzywionego ramienia i niewłaściwego kąta natarcia. Niepożądane odgłosy to także pisk - zwykła guma hałasuje w ten sposób podczas tarcia po czystym szkle, dlatego większość producentów dodaje do gumy substancje uszlachetniające, np. grafit.Nasz test został przeprowadzony na jednym samochodzie (CitroĎnie ZX), gdzie pojedyncze pióro o długości 550 mm (z tolerancją do 560) ma bardzo wiele do roboty. Badanie działania każdego z piór odbywało się zawsze przy idealnie czystej szybie. Ocenialiśmy skuteczność (pozostawianie smug), hałaśliwość (odgłosy na szybie suchej i mokrej), a także łatwość montażu. Oczekiwaliśmy czytelnej instrukcji, szczególnie wtedy, gdy w pudełku znajdowało się kilka różnych adaptorów. W miarę możliwości próbowaliśmy różnych wersji piór tych samych producentów, np. wyposażonych w spoilery. Okazało się, że jeżeli różnica w budowie stelaża tkwi tylko w przyłączonym spoilerze, ma on niewielki wpływ na skuteczność pióra. Faktem jest jednak, że testowaliśmy je przy prędkości nie większej niż 120 km/h. Być może spoilery sprawdzają się przy prędkościach autostradowych.Podane ceny są orientacyjne, przed kupnem warto się rozejrzeć w poszukiwaniu lepszej oferty. Warto wiedzieć, że niektóre markowe pióra sprzedawane są w pudełkach różnych firm i w różnych cenach.
Wygodnie i bezpiecznie
J eżeli podczas deszczu trudno rozpoznać markę auta jadącego z przeciwka, to niekoniecznie jest to pora na wizytę u okulisty. Winne mogą być stare, zużyte wycieraczki.