Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Wymiana koła — jak to zrobić i nie narobić szkód?

Wymiana koła — jak to zrobić i nie narobić szkód?

Samodzielna wymiana koła — niby nic prostszego! Jeśli jednak ktoś robił to bardzo dawno temu albo nie robił tego nigdy, łatwo może uszkodzić auto albo zrobić sobie krzywdę. Jak więc zrobić to sprawnie i bezpiecznie?

Wymiana kołaŹródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
  • Warto co pewien czas sprawdzać stan koła zapasowego
  • Jeśli mamy śruby antykradzieżowe pamiętajmy o odpowiedniej przejściówce
  • Do przykręcania kół powinno używać się klucza dynamometrycznego

Wymiana koła to nie taka prosta sprawa

Potencjalnych problemów z wymianą koła na drodze po utracie powierza czy też pod domem — z zimowych na letnie — jest, wbrew pozorom, sporo. Podstawowy problem to niezbędne narzędzia i części. Żeby skutecznie wymienić koło na drodze, trzeba mieć sprawne i napompowane koło zapasowe, ale także: pasujący i kompletny podnośnik, klucz do kół, przejściówkę do śrub antykradzieżowych (jeśli takich używamy) i — jeśli usterka dotyczy koła z aluminiową felgą, a koło zapasowe jest zbudowane na stalowej obręczy — śrub odpowiednich do stalowej felgi. Zazwyczaj śruby do felg stalowych są wyraźnie krótsze od przeznaczonych do „alusów”.

Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji