Co ile wymieniać olej w silniku? Czy w ogóle wymieniać go w skrzyni biegów? Jak często montować nowy rozrząd? To jedne z częstszych pytań kierowanych do redakcji i powielanych na forach internetowych. Odpowiedź nie zawsze jest jednoznaczna: czasem wystarczy kierować się zaleceniami producentów, niekiedy jednak wymianę warto znacząco przyspieszyć! Gdzie szukać zaleceń? Można u mechaników znających dobrze daną markę, na forach internetowych lub kierować się zdrowym rozsądkiem.

Dokładnie czytać tabele!

Większość użytkowników samochodów, analizując wskazania obsługowe producenta, zazwyczaj ogranicza się do podstawowej tabelki z „normatywnymi” wymianami. Tak zwane specjalne okoliczności są traktowane niemal jak… jazda po Marsie. Tymczasem może się okazać, że firma nakazuje dwukrotnie częściej zmieniać olej w silniku podczas jazdy po mieście, gdy holujemy przyczepę lub lubimy dynamicznie wciskać gaz. W warunkach dużego zapylenia trzeba znacznie częściej zakładać nowe filtry. Może się okazać, że po jeździe w terenie trzeba jednak sprawdzić lub wymienić (teoretycznie niewymienny!) olej w mostach czy skrzyni biegów terenówki. Takich ponadstandardowych sytuacji, ale niekoniecznie nierealnych, może być opisanych bardzo wiele – w pierwszej kolejności warto zastanowić się, czy wasz sposób eksploatacji nie przypomina jednej z nich.